Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Nestlé Suomen toimitusjohtaja yllättyi: täällä lihaa ja kalaa myydään tuoreena – yhtiö tarjoaa lihankorvikkeeksi pakastettua soijaa

    Nestlé tunnetaan pikakahvista ja lastenruuista. Nyt se yrittää houkutella suomalaisia korvaamaan lihaa pakastetulla soijarouheella.
    Robert Auselius painottaa Nestlén sitoutumista Suomeen ja täällä sijaitsevaan kahteen tehtaaseen. Yritys investoi hiljattain Juuan Puljongin tehtaaseen 7,9 miljoonaa euroa.
    Robert Auselius painottaa Nestlén sitoutumista Suomeen ja täällä sijaitsevaan kahteen tehtaaseen. Yritys investoi hiljattain Juuan Puljongin tehtaaseen 7,9 miljoonaa euroa. Kuva: Jarkko Sirkiä
    Hälsans Kök -tuotteet valmistetaan Tsekeissä ja Israelissa ja myydään pakasteena vaihtoehtona jauhelihalle.
    Hälsans Kök -tuotteet valmistetaan Tsekeissä ja Israelissa ja myydään pakasteena vaihtoehtona jauhelihalle. Kuva: Jarkko Sirkiä

    Keilarannan lasitornista Espoosta näkyy meri ja länsiväylä. Tornissa sijaitsee Nestlén Suomen pääkonttori, joka on ollut ruotsalaisen Robert Auseliuksen työpaikka nyt päivälleen vuoden verran. Näköalat ovat vähän erilaiset kuin Tukholmassa.

    "Suomessa on hieno luonto, Helsingissäkin meri ja metsät ovat todella lähellä. Se on perheellemme tärkeää, retkeilemme paljon", Auselius kiittää.

    Auselius muutti Suomeen vuosi sitten tammikuun lopussa, kun hänet valittiin Nestlén Suomen johtajaksi. Perhe, vaimo ja kolme lasta, seurasivat perässä elokuussa.

    Nestlé oli Auseliuksen unelmatyöpaikka jo opiskeluaikana Lundin yliopistossa. Valmistuttuaan hän ilmoittautui yhtiöön tekemään mitä tahansa työtä ja pääsi ensin myyjäksi, markkinoimaan lastenruokaa, kahvia ja lemmikkieläinruokia.

    Ennen Suomeen siirtymistään Auselius vastasi Ruotsissa Nestlén kasviruokaliiketoiminnasta ja sen pohjoismaisesta Hälsans Kök -tuotemerkistä. Ilmoittaessaan olevansa avoin kansainvälisille tehtäville Auseliuksen mielessä siinteli Sveitsi, missä on Nestlén pääkonttori, mutta paikka avautuikin lähempää eli Suomesta.

    Aiemmassa tehtävässään Auselius kävi Suomessa usein, mutta vierailut olivat lähinnä päiväkeikkoja: lento aamulla Suomeen, kokoustamista, lento takaisin. "Nyt on parempi ymmärrys kaikesta, kun asuu täällä", mies toteaa.

    Nestlé tuli tunnetuksi Suomessa alunperin pikakahvistaan eli Nescafésta, mutta nykyisin sen isoja brändejä meillä ovat myös Piltti- ja NaturNess-lastenruuat sekä Latz- ja Purina-lemmikkieläinruuat. Nestlé omistaa lastenruokatehtaan Turussa ja kastike- ja liemitehdas Puljongin Juuassa. Suomessa toimii myös Nestlé Health Science -yksikkö, joka kehittää tieteeseen perustuvia ravitsemusratkaisuja.

    Tämän vuoden alusta Nestlé on alkanut panostaa voimakkaasti kasvisruokatuotteisiin. Auseliuksen aiemmin Pohjoismaissa luotsaamat Hälsans Kök -soijarouheet ja -pihvit ovat ilmestyneet suomalaisten kauppojen pakastealtaisiin ja ovat nyt osa Suomen Nestléä.

    Hälsans Kök sai alkunsa jo 1960-luvulla Ruotsissa, jolloin se oli alan pioneereja. Muutaman viime vuoden aikana se on laajentunut voimakkaasti ja pyrkii nyt siis Suomeenkin kilpailemaan härkäpapuvalmisteiden ja kaurajauhisten kanssa. Tuotteet valmistetaan Tsekissä ja Israelissa.

    Auselius sanoo itse yllättyneensä, miten lihan kaltaisilta tuotteet näyttävät ja maistuvat. "On hyvä, että on kilpailua ja vaihtoehtoja. Suomessa päiväkodit ja koulut tarjoavat hyvin kasvisruokaa. Lapsetkin tottuvat fleksaamaan."

    Kasvipohjaisten tuotteiden osuus Nestlén liikevaihdosta on pieni, vain muutama prosentti, mutta niihin satsataan, koska niissä on kasvun mahdollisuus. "Ja ympäristövaikutusten vuoksi myös", Auselius painottaa.

    Maailmanlaajuisena yrityksenä Nestléllä on suuri ympäristövastuu. Sen tutkimus- ja tuotekehitysverkostossa työskentelee 4 800 ihmistä kehittämässä ratkaisuja tulevaisuuden ruokaan ja ympäristöasioihin.

    Siinä missä esimerkiksi Valio on luvannut, että sen maitoketju on hiilineutraali vuoteen 2035, Nestlén tähtäin on vuodessa 2050.

    "2050 kuulostaa kaukaiselta, mutta kun meillä on 413 tehdasta 85 maassa ja yli 300 000 työntekijää, kyseessä on iso juttu, jolla on suuri vaikutus. Emme vielä tiedä, miten se tehdään, mutta me löydämme ratkaisun", Auselius uskoo.

    Askel tähän suuntaan on Nestlén maailman ensimmäinen pakkaustutkimuskeskus, joka kehittää vastuullisia pakkauksia. Tavoite on, että vuoteen 2025 kaikki pakkaukset ovat joko kierrätettäviä tai uudelleen käytettäviä.

    Suomalaiset ovat varsin valveutuneita kuluttajia, Auselius on huomannut. Täällä puhutaan paljon ilmastonmuutoksesta ja miten siihen voi vaikuttaa. "Kun lukee lehtiä, kestävyys on esillä kaikkialla. Myös luomussa Pohjoismaat olivat edelläkävijöitä. On tärkeä kuunnella kuluttajia, ymmärtää, mitä he haluavat ja liikkua nopeasti siihen suuntaan. Se on iso haaste globaalille yritykselle."

    Nestlé – Auselius itse myös – oli esimerkiksi tammikuisilla vegemessuilla maistattamassa tuotteita. "Vain olemalla lähellä asiakkaita ja keskustelemalla heidän kanssaan voit saada tuntuman siihen, mitä markkinoilla tapahtuu", hän perustelee.

    "Nestlé sallii paikallisen päätöksenteon, mitä arvostan suuresti. Vaikka yritys on monikansallinen, niin paikallisuus on sille tärkeää."

    Auselius pitää paikallisia brändejä yrityksen vahvuutena. Niihin luotetaan. Esimerkkinä hän mainitsee Piltti-lastenruuat, joita myös Suomen kautta Eurooppaan matkustavat aasialaiset ostavat. Nestlén tavoitteena onkin avata lastenruokien vienti Aasiaan ja kasvattaa vientiä myös Baltiaan ja Ruotsiin.

    Myös paikalliset kilpailijat saavat Auseliukselta kiitosta. "Fazer karkeissa, Paulig kahvissa – ne pitävät meidät kiireisinä. Näet niiden voiman, kun käyt kaupassa. Ne ymmärtävät suomalaista kuluttajaa. Vieläkin vaikuttavampaa on, että ne ovat perheyrityksiä."

    Kun Auselius asioi Espoossa ruokakaupassa, siellä ei ole Ruotsiin verrattuna ollut suuria yllätyksiä. Isoin ero on, että Suomessa on reilusti tarjolla tuoretta kalaa ja lihaa, kun Ruotsissa käytetään enemmän pakasteita.

    "Kalatiski on paljon parempi täällä kuin Ruotsissa. Ostamme paljon tuoretta lohta. Muuten ruuat ovat aika lailla samoja: lihapullia, pastaa, tacoja."

    Lähes kaikkea samaa saa Suomen kaupoista kuin Ruotsistakin, mutta yhtä tuotetta Auselius on kaivannut. Nimittäin nestemäisenä myytävää kastikkeen tummentajaa. "Meillä sen nimi on Colour it, Se on kuin soijaa, mutta ei ole suolainen. Ostin sitä joululomalla Ruotsista kaksi pulloa", mies tunnustaa.

    "Miten te oikein teette ruskean kastikkeen?" hän ihmettelee.

    Auseliuksen edeltäjä Jonas Holfve työskenteli Suomessa kolme vuotta, kunnes siirtyi Nestlé Ruotsin johtoon. Auselius ei paljasta urahaaveitaan.

    "Olen oppinut, ettei pidä suunnitella, vaan elää tätä päivää. Elämä menee niin nopeasti ja lapset kasvavat. Nyt ajattelen lähinnä sitä, mitä teen hiihtolomalla", hän miettii helmikuun alussa. Suunnitteilla on perheen reissu Tahkolle Nilsiään.

    "On kiva olla Suomessa, elää lähellä työpaikkaa ja perhettä. Kun muuttaa vieraaseen maahan oman mukavuusalueensa ulkopuolelle, näkee asiat vähän eri tavalla. Muutto myös hitsaa perhettä yhteen. Uudet mahdollisuudet tulevat sitten, jos ovat tullakseen."

    FAKTA

    Robert Auselius, 42

    Suomen Nestlén toimitusjohtaja.

    Taloustieteen maisteri Lundin yliopistosta. Suorittanut myös Nestlén johtajuusohjelman London Business Schoolissa.

    Perheessä sairaanhoitaja-vaimo ja 15- ja 13-vuotiaat pojat ja 5-vuotias tytär.

    Nestlé

    Globaali liikevaihto vuonna 2018 oli 91,4 miljardia Sveitsin frangia (noin 80,4 miljardia euroa). Suomen liikevaihto 138,4 miljoonaa euroa.

    413 tehdasta 85 maassa. Nestlé myy tuotteitaan 190 maassa.

    Suomen Nestlé perustettiin vuonna 1973. Toi maahan muun muassa Nescafé-, Maggi- ja Nesquik-tuotteita. Nyt tunnetuimmat merkit Suomessa ovat Piltti, Purina, Latz ja Nescafe.

    Pyrkii kasvattamaan kasvipohjaisten tuotteiden myyntiä Hälsans Kök -tuotemerkillä.