Pikkujouluissa lasiin valitaan nyt alkoholittomia ja mietoja juomia – drinkkiretroilu jatkuu edelleen
Joulun juhlakaudella ravintoloissa tilataan yhä miedompia juomia, selviää Kespron myyntidatasta.Pikkujoulukausi käy jo kuumana, ja moni suuntaa ravintolaan. Kespron juomien myyntidatasta käy ilmi, että samaan tapaan kuin viime vuonna, entistä suositumpia ravintoloissa ovat matala-alkoholiset ja alkoholittomat juomat.
”Kuten olemme edellisinä vuosina havainneet, suomalaiset satsaavat nyt pikkujoulujuomissa määrän sijaan laatuun – samalla siirrytään edelleen viime vuosien tapaan väkevistä miedompiin. Väkevien kulutuksessa näkyy loivaa laskua läpi vuoden pois lukien rommit ja viskit, jotka toisaalta toimivat monen drinkin perustana. Pikkujouluja vietetään yhä enemmän kuohuvan äärellä ja se näkyy esimerkiksi proseccon myynnissä”, Kespron juomista vastaava tuotepäällikkö Janne Härkönen kertoo tiedotteessa.
Myös klassikkojuomat ovat yhä suosittuja, ja kesän hitti, keltainen ananaslonkero maistuu myös talvella.
”Viime vuonna ravintoloissa nähtiin vanhojen hot shot -tyyppisten drinkkiklassikoiden paluu. Retro puree edelleen eikä kokonaisvaltaisia uusia trendejä noussut esille dataamme perustuen. Vuoden hitti ananaslonkero on säilyttänyt suosionsa myös pikkujoulukaudella”, Härkönen sanoo.
”Ravintolajuomatrendien saralla drinkkiretroilu jatkunee myös vuonna 2024. On heikkoja signaaleja, että seuraavaksi nousuaan tekevät tequila- ja rommipohjaiset drinkit. Myös kuumien drinkkien suosio näyttää viime vuodesta nousseen, eli ne saattavat hyvinkin olla ensi pikkujoulukauden kuumin trendi”, Härkönen ennustaa.
Härkösen mukaan samppanjan suosio jatkuu yhä samaan tapaan kuin pandemiavuosina. Punaviinien suosio taas on laskenut.
”Kevyet ja miedot spritz-juomat ovat edelleen suomalaisten suosiossa, ja edelliskesän hittijuoma limoncello spritzin suosio kasvaa vieläkin. Suosittuja ovat myös alkoholittomat oluet sekä alkoholittomat drinkit. Alkoholittomuus kiinnostaa kuluttajia läpi juomakategorioiden ja matala-alkoholiset Low- ja alkoholittomat No-juomat lisäävät suosiotaan”, sanoo Härkönen.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








