Luomumyytit tarkastelussa: Voivatko vain varakkaat ostaa luomua?
Luomuruoka on usein kalliimpaa kuin tavanomaisesti tuotettu ruoka. Tämä saattaa luoda mielikuvan siitä, että sitä ostaisivat vain hyvätuloiset.Luomuinstituutti on murtanut luomumyyttejä tutkimustiedolla selvittäen, millaiset kuluttajat hankkivat luomuelintarvikkeita.
Tutkimusten mukaan kuluttajat, joilla on korkeampi tulotaso, tarttuvat todennäköisemmin luomuruokaan kuin matalampituloiset, mutta luomun valintaan vaikuttaa tulojen lisäksi usein myös korkea koulutustaso. Myös halu syödä terveellistä sekä lisäaineetonta tai torjunta-aineetonta ruokaa vaikuttaa luomuruoan valitsemiseen.
”Toisaalta on havaittu, että luomuruoan ostajat eivät yleensä ole kovinkaan orientoituneita tekemään ruokaostoksiaan vain edullisten hintojen perusteella”, Luomuinstituutin tiedotteessa todetaan.
Kuluttajatutkimuksen professori Mari Niva Helsingin yliopistosta kertoi, että vaikka ruokavalintojen yhteydessä puhutaan paljon eettisyydestä ja ekologisuudesta, vaikuttavat ne vain pienen kuluttajajoukon valintapäätöksiin. Ikä ja asuinpaikka selittävät myös heikosti luomun ostamista, kun taas arvoilla ja elämäntyylillä on suurempi painoarvo luomun ostajien keskuudessa.
Pro Luomun kuluttajabarometristä vuodelta 2023 käy ilmi, että luomu kiinnostaa erityisesti pienituloisia, joskin taloudelliset haasteet ja hintojen nousu vaikuttaa eniten tämän ryhmän ostomahdollisuuksiin.
Hinta ei ollut ensimmäinen asia mieleen, kun vastaajilta kysyttiin mielikuvia luomusta. Tärkeimpinä asioina nousivat esille erilaiset puhtauteen ja viljelyyn liittyvät asiat.
Väitöskirjatutkija Sini Kuosmanen Helsingin yliopistosta nostaa esille Luomuinstituutin artikkelissa, että luomun kalleus on suhteellista nostaen esimerkkeinä banaanin, kananmunan, maidon, appelsiinin ja kahvin.
”Jotkin korkean lisäarvon tuotteet, kuten erikoishillot, ovat toki luomuna usein tavanomaisesti tuotettuja vastaavia huomattavasti kalliimpia, kun taas esimerkiksi banaanien kohdalla ero kilohinnassa on joitain kymmeniä senttejä”, Kuosmanen kirjoittaa.
Lisäksi Kuosmanen mainitsee kauppojen omat luomumerkit, joiden avulla voidaan näyttää kuluttajille, ettei luomu ole aina kalliimpi vaihtoehto.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






