Kahvi on kallistunut merkittävästi kahden vuoden aikana – Reilu kauppa: ”Ei huono asia, jos se on vastuullisesti tuotettua”
Vaikka kahvin hinta on noussut, jarruttaa viljelijöiden köyhyys tuoreen raportin mukaan kestävämpään viljelyyn siirtymistä.Kahvi on kallistunut viimeisen kahden vuoden aikana. Kalliimpi hinta ei Reilun kaupan mukaan ole huono asia, jos kahvipaketti pitää sisällään vastuullisesti tuotettua kahvia. Ongelma ei ole tarjonnassa vaan kysynnässä, Reilun kaupan raportti kertoo.
”Suomalaiset on totutettu siihen, että kahvia myydään halvalla – reippaasti alle kestävän tuotannon kustannusten. Tämä vääristää hintamielikuvaa kuluttajien silmissä myös nyt, kun kahvin maailmanmarkkinahinta on korkea. Kahvin jälleenmyyjien olisi aika kääntää viestinsä sellaiseksi, että se edistää kestävää kulutusta”, Reilu kauppa ry:n toiminnanjohtaja Janne Sivonen kertoo tiedotteessa.
Reilun kaupan viljelijöille taataan varma minihinta tuotteista, jonka avulla tulotason ennakointi on helpompaa. Viljelijät noudattavat Reilun kaupan vastuullisuusvaatimuksia tiloillaan, mutta koska kysyntä ei riitä kaiken kahvin myymiseen Reilun kaupan hintaan, joutuvat he Reilun kaupan mukaan myymään osan halvemmalla.
Reilun kaupan vähimmäisehtojen ja luomukriteerien mukaan tuotetun kahvin hinta syyskuussa 2024 on 3,80 euroa kahvipaketti. Tämä on vain raaka-aineen hinta, johon lisätään kuljetuksen, tukkukaupan, paahtimoiden ja vähittäiskaupan kustannukset ja katteet sekä verot.
Raportin mukaan suomalaisten kahvikäyttäytymistä ovat ohjanneet halvat tarjoushinnat sekä suodatinkahvikulttuuri, jossa kahvia päätyy helposti viemäriin.
”Kaupoille kahvi on ollut sisäänheittotuote, jota voi myydä kolme pakettia kympillä. Tällaiset hinnat eivät ole kestäviä kenellekään”, Reilusta kaupasta kerrotaan.
”Kun kahvilla kampanjoidaan, olisi tärkeää kiinnittää huomiota siihen, millaisia tuotteita kampanjoihin otetaan. Korkein vastuullisuuskriteerein tuotetun kahvin ja tarjouskahvin hinnat eivät saisi karata liian kauas toisistaan ja ohjata näin kulutusta väärään suuntaan”, Sivonen toteaa.
Tällä hetkellä Suomessa myydystä kahvista on noin 2,5 prosenttia Reilun kaupan kahvia. Paahtimoilla on kuitenkin myös omia vastuullisuuslupauksia. Paahtimot voivat ilmoittaa esimerkiksi avoimesti raakakahvien ostohinnat. Tuottajien kanssa tehdään sopimuksia, joissa työntekijöiden palkkaan sekä toiminnan kestävyyteen ja ympäristöystävällisyyteen kiinnitetään huomiota.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







