Alko ei kommentoi, uhkaako vahvojen oluiden myynti kaupoissa pienten Alkojen asemaa
Vaikka vahvojen oluiden ja lonkeroiden myynti siirtyisi vähittäiskauppoihin, Alko lupaa myymälöidensä palveleva asiakkaita kaikkialla Suomessa.Eduskunta päätti tänään, että päivittäistavarakaupoissa myytävien juomien suurin sallittu alkoholiprosentti nousee 5,5:een.
Alkon viestintäpäällikkö Maritta Iso-Aho ei ota kantaa siihen, onko vahvojen oluiden ja lonkeroiden pääsy kauppojen hyllyille uhka pienille Alkon myymälöille.
Yhtiö kommentoi alkoholilakiin liittyviä asioita, kun lain käsittely on saatu päätökseen, Iso-Aho kertoo.
Tiedotteessaan yhtiö lupaa jatkossakin palvella asiakkaita kaikkialla Suomessa.
On arvioitu, että Alkossa oluen, siiderin ja long drink -juomien myynti vähenee noin 70–90 prosenttia, jos kyseisten juomin myynti siirtyy pääosin päivittäistavarakauppoihin.
Tällainen myynnin lasku pienentää Alkon liikevaihtoa arviolta useita prosentteja, yhtiö tiedottaa.
STT:n haastattelussa perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko (kesk.) sanoi asettavansa alkuviikosta työryhmän pohtimaan alkoholilaissa auki jäävää kysymystä etämyynnistä. Saarikon mukaan etämyyntiä tullaan rajoittamaan ja Alkon monopoliasema turvataan.
Alko pitää hyvänä, että asia selviää lähitulevaisuudessa. Yhtiö on ollut huolissaan etämyynnistä ja sen sallimisen mahdollisista vaikutuksista suomalaiseen alkoholijärjestelmään.
Alkon vuosi sitten avattu verkkokauppa palvelee asiakkaita yli 7 000 tuotteen valikoimalla.
Lue myös:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

