Kotimaisen lihan valinta on kunnia-asia: suomalaisista 70 prosenttia tarkistaa alkuperän
Reilu enemmistö suomalaisista tarkistaa ostamansa lihan kotimaisuuden, selviää MT-kyselystä. Lihaton ruokavalio korostuu tietyissä vastaajaryhmissä.
Lihan kotimaisuus on tärkeää suurimmalle osalle suomalaisista. Kuvassa hereford-karjaa Lempäälän Innilässä. Kuva: Sanne KatainenOstamansa lihan kotimaisuuden tarkistaa aina tai useimmiten 70 prosenttia suomalaisista, kertoo MT:n teettämä kyselytutkimus.
Kotimaista tuotantoa pidetään arvossa asuinpaikasta riippumatta.
Pääkaupunkiseudulla aina tai useimmiten ostamansa lihan kotimaisuuden tarkistaa 61 prosenttia väestöstä. Muualla Suomessa keskimäärin 74 prosenttia.
Vastaajan ikä nostaa kotimaisuuden merkitystä. Nuorista 18–30-vuotiaista suomalaisista aina tai useimmiten tarkistuksen tekee 53 prosenttia. Yli 65-vuotiaiden kohdalla osuus on jo 76 prosenttia.
Kaikkein tärkeintä kotimaisuus on 51–64-vuotiaille naisille: heistä lihan kotimaisuuden tarkistaa aina tai useimmiten jopa 89 prosenttia. Liki yhdeksän kymmenestä.
Lihan kotimaisuuden harvoin tai ei koskaan tarkistaa vain 11 prosenttia väestöstä. Ryhmässä korostuvat nuoret alle 30-vuotiaat vastaajat, joista tarkistuksen tekee 16 prosenttia.
Lihan kotimaisuuden harvoin tai ei koskaan tarkistaa vain 11 prosenttia väestöstä.
Perussuomalaisten kannattajista 17 prosenttia ei tee tarkistusta kuin korkeintaan harvoin.
Puoluekannasta riippumatta aina tai useimmiten vastanneet pysyvät silti enemmistönä.
Hanakammin lihan kotimaisuuden tarkistavaa 83 prosenttia keskustan ja 73 prosenttia kokoomuksen kannattajista.
Vasemmistoliiton kannattajiksi ilmoittautuneista vain 51 prosenttia tarkistaa kotimaisuuden aina tai useimmiten. Pienempää lukua selittää se, että vasemmistoliiton kannattajista ennätykselliset 31 prosenttia ei osta lihaa.
Kaikista kyselyyn vastanneista suomalaisista seitsemän prosenttia ei osta lihaa lainkaan. Tässä ryhmässä korostuvat nuoret ja opiskelijat.
Alle 30-vuotiaista aikuisista lihaa ei osta 18 prosenttia. Opiskelijoista lihaa ostamattomien osuus on 20 prosenttia.
Opiskelijoista joka viides ei ostaa lihaa lainkaan ja 18 prosenttia tarkistaa alkuperän harvoin tai ei koskaan.
Kyselyn toteutti MT:n tilauksesta Kantar Agri. Kysely teetettiin huhtikuussa 2024. Siihen vastasi yhteensä 1 044 henkilöä. Osaotosten tulokset ovat suuntaa antavia.
Tulos on painotettu vastaamaan Suomen väestöä. Koko kyselyn virhemarginaali on kolme prosenttiyksikköä suuntaansa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





