”Täsmädieetit ja superfoodit saavat väistyä kotiruoan tieltä” – ruokakauppatrendit kertovat muutoksesta
K-ryhmä ja S-ryhmä käsittelivät tällä viikolla ruokakauppatrendejä tilaisuuksissaan.K-ryhmän Ruokailmiöt-trendikatsauksessa todettiin, että kokonaisvaltainen hyvinvointi jatkaa voittokulkuaan ohi täsmähyvinvointiin tähtäävien tiukkojen ruokavalioiden. K-ryhmä ennustaa, että muutos näkyy erityisesti paluussa yksinkertaisten perusasioiden äärelle.
”Viime vuosina pinnalla on ollut monenlaisia täsmädieettejä ja superfoodeja, ja nyt näyttääkin siltä, että osin ehkä vastareaktiona niille suomalaiset haluavat palata yksinkertaisempien asioiden äärelle. Toki myös vallitseva taloudellinen tilanne kääntää monien katseen edullisempien mutta kuitenkin terveellisten vaihtoehtojen puoleen”, Keskon Senior insight manager Milla Sorsakivi kertoi keskiviikkona.
SOK Marketkaupan PT-kaupan myyntijohtaja Antti Oksa oli samoilla linjoilla torstaina. Hän viittasi perusasioiden pariin palaamisella myös lihan paluuseen vahvemmin suomalaisten lautasille.
”Hyvä uutinen on, että suomalaiset haluavat edelleen lisätä kasvipohjaisuutta ruokavaliossaan, mutta kyllä tällä hetkellä liha on osa suomalaisten ruokalautasta ja voimme puhua perinteisen sekaruoan paluusta. Sekaruokavalioon kuuluvat olennaisena kuitenkin myös kasvikset.”, Oksa sanoi todeten, että ruoan hinta on vaikuttanut arvopohjaisten tuotteiden valintaan.
Vegaanituotteiden kysyntä on pysähtynyt ja pientä laskua on havaittu kasviproteiinivalmisteiden osalta. S-ryhmän mukaan kysyntää on siirtynyt edullisempiin lihatuotteisiin. Lisäksi kuluttajat etsivät nopeampia ja helpompia ruokaratkaisuja myös lihapuolella. Tämän vuoksi jauhelihat ja broilerinliha ovat kasvussa.
Sekä K-ryhmä että S-ryhmä kertovat, että tällä hetkellä suomalaiset ovat yhä tarkempia rahankäyttönsä ja sitä myötä ruoan hinnan suhteen. Hinta on vaikuttanut paljon siihen, mitä ostoskoreihin valitaan, ja yhä useampi katsoo tuotteen hinnan ennen sen laittamista koriin.
S-ryhmän selvityksen mukaan lähes 60 prosenttia suomalaisista on joutunut vähentämään tai luopumaan joidenkin ruokien ostamisesta. Säästökeinoja haetaan esimerkiksi tarjouksista, halvemmista tuotteista, kaupan omista merkeistä, heräteostosten välttämisestä sekä punalaputettujen tuotteiden valitsemisesta.
K-ryhmä ja S-ryhmä ilmoittivat, että kasvisten suosio on laskenut, vaikka huolestuttavan harva suomalainen syö kasviksia suositusten mukaisesti nytkään.
”Yleisesti suomalaisten kasvisten kysyntä on tänä vuonna hieman pienentynyt. Seuraamme suurella mielenkiinnolla, kääntääkö korostunut kiinnostus perusasioita ja kotiruokaa kohtaan esimerkiksi hedelmien ja vihannesten kulutuksen ensi vuonna kiitoon. Tätä ennakoi jo havaittu niinkin tavallisten tuotteiden kuin punajuuren ja varhaisperunan myynninkasvu verrattuna viime vuoteen”, kertoo Keskon tavarakaupan johtaja Harri Hovi.
”Hedelmien ja vihannesten osuus on laskenut suomalaisten ostoskoreissa. Kun kilohinnat nousivat, jätettiin näitä tuotteita ostamatta”, Oksa totesi.
K-ryhmä ennusti ensi vuoden hyvinvoinnin ruokatrendeiksi seuraavat kolme kohtaa:
- Paluu perusasioihin. Erikoisdieetit ovat taka-alalla ja ravitsemussuositusten mukaiset asiat nousussa.
- Hyvän mielen ruokaa. Oman mielen hyvinvoinnille haetaan ekstratukea ruokaan liittyvistä asioista.
- Kestävän hyvää. Yhä useampi kokee hyvinvointinsa riippuvan myös siitä, miten lautaselle päätyvä ruoka on tuotettu.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







