Kesko tienasi erityisen hyvin ruokakaupalla – ”Tuottajahinnat ovat nousseet merkittävästi enemmän kuin tuotantopanosten hinnat”
Kaupparyhmä pystyy yhdistämään tehokkaasti päivittäistavarakaupan ja Foodservicen hankintoja ja logistiikkaa.
K-Market Neliapila sijaitsee Liperissä. Kesko uudistaa ensi vuonna 50 ruokakauppaansa ja perustaa kymmenen uutta. Kuva: Lari LievonenKauppayhtiö Keskon vertailukelpoinen liikevoitto laski heinä–syyskuussa 208 miljoonaan euroon vuoden takaisesta 243 miljoonasta. Myös vertailukelpoinen liikevaihto laski 2,7 prosenttia ja oli 2,95 miljardia.
Kauppakonsernin kannattavuus kuitenkin säilyi vahvana.
Pääjohtaja Mikko Helander kehui kaikkien kolmen liiketoiminta-alueen, päivittäistavarakaupan, rakentamisen ja talotekniikan kaupan sekä autokaupan suoritusta ja kannattavuutta heikommassakin suhdannetilanteessa.
”Päivittäistavarakaupassa Keskolla on poikkeuksellisen vahva asema, markkinaosuus 37,3 prosenttia. Myynti ruokakaupassa oli noin 4,7 miljardia euroa (tammi-syyskuussa) ja Keskon oman arvion mukaan ruoan verkkokaupan markkinaosuutemme on yli 40 prosenttia”, Helander kertoi.
Ruokakauppa kannattaa Helanderin mukaan K-ryhmälle erityisen hyvin, koska kaupparyhmä pystyy yhdistämään päivittäistavarakaupan ja Foodservicen hankintoja ja logistiikkaa.
Ruokakaupan 7,1 prosentin liikevoittotasolla Kesko arvioi kuuluvansa Euroopan kannattavimpiin ruokakaupan ketjuihin. Markkinaosuutta K-ryhmä ei pyri kasvattamaan kannattavuuden kustannuksella.
”Meidän on pidettävä huolta hintakilpailukyvystä.”
Kesko avasi ensimmäisenä kaupparyhmänä inflaation kiihdyttyä hankintasopimuksia kesken kauden vuoden 2022 alkupuolella. Inflaatio on sittemmin hidastunut.
Onko nyt tarvetta avata hankintasopimuksia?
”Tuottajahinnat ovat nousseet merkittävästi enemmän kuin tuotantopanosten hinnat. Myös valmistavan teollisuuden osalta tilanne näyttää paremmalta. Meidän on pidettävä huolta hintakilpailukyvystä, jotta suomalainen elintarvikeketju kokonaisuutena pärjäisi paremmin ja kasvaisi”, vastasi Keskon päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli MT:n kysymykseen.
K-ryhmä on osaltaan tehnyt työtä, jotta kaupan kustannukset ovat laskeneet. Parasta työtä suomalaisen huoltovarmuuden eteen on Akselin mukaan se, että ”turvataan suomalaisen teollisuuden ja alkutuotannon kilpailukyky markkinoilla”.
Kesko sanoo panostavansa sen eteen sillä, että noin 80 prosenttia kaupparyhmän myymästä ruoasta on suomalaista alkuperää. Ulkomailta Suomeen tuodaan ruokaa silti yhteensä seitsemän miljardin euron edestä.
Ruotsissa ruoan kotimaisuusaste kaupoissa on vastaavasti 50 prosenttia.
Keskon investoinnit ensi vuonna nousevat 200–250 miljoonaan euroon. Kesko uudistaa 50 ruokakauppaansa ja perustaa kymmenen uutta. Citymarketteja, K-Supermarketteja, ja K-ruokakauppoja eri puolille Suomea.
Päivittäistavarakaupan investoinnit olivat tammi-syyskuussa 227,7 milj. euroa (2022, 203,9 milj. euroa).
Kauppapaikkainvestoinnit olivat 184,3 milj. euroa (184,5 milj. euroa).
K-latausverkostoon kaupparyhmittymä on investoinut jo 40 miljoonaa euroa. K-latausverkosto tukee osaltaan päivittäistavarakauppaa ja tuo asiakasvirtoja.
Kesko alensi samalla näkymiään tälle vuodelle. Yhtiö ennakoi nyt, että vertailukelpoinen liikevoitto on 680–730 miljoonaa euroa, kun aiempi odotus oli, että se olisi 680–760 miljoonaa.
Rautakaupassa Kesko on sopinuut ostavansa Tanskan johtaviin rautakaupan toimijoihin kuuluvan Davidsen Koncernen A/S:n.
Yrityskaupan myötä Kesko laajentaa liiketoimintaansa Tanskaan ja vahvistaa tavoitteensa mukaisesti markkinaasemaansa Pohjois-Euroopassa. Davidsenin perhe jää yritykseen vähemmistöomistajaksi 10 prosentin omistusosuudella.
Yrityskaupan toteutuminen edellyttää Euroopan komission hyväksyntää sekä tiettyjen muiden ehtojen täyttymistä.
Kaupan odotetaan toteutuvan viimeistään vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä.
Kesko ennakoi, että toimintaympäristö pysyy haastavana myös ensi vuonna, mutta että liikevoitto pysyy siitä huolimatta hyvällä tasolla.
Autokaupassa uusien autojen kauppa jää Suomessa noin puoleen normaalista tänä vuonna. Kesko on avannut Ouluun ja Turkuun uudet käytettyjen autojen myyntipisteet. Käytettyjen autojen myynti kasvoi vuosineljänneksellä selvästi ja markkinaosuus vahvistui.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





