Kauppojen ruokahävikkiä torjutaan muutenkin kuin hukka-alella: tuotteita menee ruoka-apuun, rehuksi, bioetanoliksi tai vaikka mehuksi
Kauppojen osuus ruokahävikistä on 18 prosenttia, kun kotitalouksien osuus on peräti 30 prosenttia.
Hyvis-hävikkimehut tehdään Imatralla K-ryhmän keskusvaraston hävikkihedelmistä ja -kasviksista. Kuva: Yellow ImagesEri kaupparyhmät yrittävät keksiä keinoja ruokahävikin vähentämiseksi. K-ryhmä tiedottaa, että se alkaa valmistaa myyntiin kelpaamattomista mutta vielä syömäkelpoisista hedelmistä, vihanneksista ja marjoista mehuja. Hyvis-mehut tehdään yhteistyössä mehuvalmistaja Thrstyn kanssa ja ne tulevat markkinoille lokakuussa.
Aiemmin K-ruokakauppoihin on lanseerattu ylijäämäbanaaneista Suomen Jäätelön valmistama Bananasajäämä-jäätelö ja Jävla Sås Bolagin hävikkitomaattikastike.
Kaikki kaupparyhmät panevat viimeistä myyntipäivää lähestyviä tuotteita, hehkeimmät hetkensä nähneitä hedelmiä ja vihanneksia sekä edellisen päivän paistopisteen leipiä alennukseen vähentääkseen hävikkiä.
Lidlin mukaan sen hukka-ale säästää jopa miljoona kiloa leipää ja kasviksia päätymästä roskiin.
Punalaputettujen tuotteiden ostamista ei enää hävetä. Lidlin Taloustutkimuksella teettämän tutkimuksen mukaan lähes puolet ostaa säännöllisesti alennettuja tuotteita ja 85 prosenttia vähintään silloin tällöin.
Kaupan tärkeimpiä keinoja hävikin hallinnassa ovat valikoimien suunnittelu ja tuotetilausten ennakointi sekä menekin seuranta.
Kaikki kaupparyhmät luovuttavat myymättä jääneitä tuotteita ruoka-apuun ja niitä käytetään myös rehunvalmistuksessa ja energiantuotannossa.
S- ja K-ryhmä ilmoittavat ruokakaupan hävikin määräksi 1,8 ja Lidl 1,5 prosenttia.
Tällä viikolla vietetään hävikkiviikkoa.
Lue myös:
Nolottaako ostaa laputettua ruokaa? Ei tarvitse – osallistut hävikkitalkoisiin
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
