Kysely: Suomalaiset ovat huolissaan ruoantuottajista, mutta hinta sanelee ehtoja
K-ryhmä tarkasteli suomalaisuuden painoarvoa kuluttajien tämänhetkisessä ostokäyttäytymisessä.
Suomalaisia tuotteita suositaan hintojen noususta huolimatta, mutta myös ulkomaisia tuotteita päätyy paljon ostoskoriin. Kuvituskuva. Kuva: Sanne KatainenK-Barometri-kyselyn perusteella ruokakulujen nousu huolettaa suomalaisia, vaikka ruoan osuus suomalaisten kulutusmenoista on ollut vakaa, noin 12 prosentin tasolla.
Samalla huoli suomalaisesta ruoantuotannosta on ollut jo pidemmän aikaa suurta. K-Barometrin mukaan 44 prosenttia asiakkaista kantaa huolta suomalaisista tuottajista ja heidän tulevaisuudestaan.
Vastausten perusteella asiakkaat yrittävät kantaa kortensa asian kanssa kekoon. 72 prosenttia vastaajista kertoo ostavansa suomalaisia tuotteita tukeakseen kotimaista tuotantoa. Samalla joka kolmas kertoo kuitenkin ostavansa enemmän ulkomailla tuotettua ruokaa sen halvemman hinnan vuoksi.
Myyntidata osoittaa, että kuluttajat suosivat suomalaista hintojen noususta huolimatta. Suomalaisuuden rooli on korkein kananmunissa ja lihassa, mutta myös valmisruoassa ja lihajalosteissa kotimaisuuden osuus on korkea.
K-ryhmä kertoo tavoitteekseen suomalaisen ruoan tulevaisuuden turvaamisen. Yhteinen tavoite pidemmällä tähtäimellä on, että koko elintarvikeketjuun saadaan lisää rahaa lisäämällä suomalaisen ruoan kysyntää kotimarkkinoilla ja vahvistamalla ruokavientiä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





