
Tässä on Suomalainen menestysresepti -kilpailun voittaja ‒ ylöjärveläinen savusaunaperinne kantoi voittoon
Voittaja valmistaa valmisruokia, joissa maistuu aito savu.Vuoden 2023 Suomalainen menestysresepti -kilpailun voittaja on kruunattu. Voittajaksi ylsi ylöjärveläinen perheyritys Mattila Bros, joka valmistaa smokehouse-tyyppisiä valmisaterioita.
Mattila Bros yhdistää amerikkalaista smokehouse-kulttuuria sekä savusaunaperinnettä, eikä maussa ole säästelty. MT pääsi maistamaan voittajan Chopped Pork -valmisruokaa. Pehmeä savun maku yhdistettynä tuoreeseen yleisilmeeseen tekee tuotteesta herkullisen ja helposti lähestyttävän.
Kilpailussa Mattila Brosia edusti Tero Sivula juhli iloisena voittoa.
”Tuotteet perustuvat satavuotiseen savustusperinteeseen, jonka yrityksen omistajan isoisoisä on aloittanut Kankaanpäässä. Nyt olemme tuoneet sen nykyaikaan valmisruokien muodossa”, Sivula kertoo.
Mattila Brosin valikoimaan kuuluu kolme tuotetta, jotka ovat possua sisältävä Chopped Pors & Mac n’ Cheese, kanaa sisältävä Spicy Chicken Red Rice & Beans sekä lihaton Smoked Halloumi & Roots Pan.
Possunniskaa savustetaan smokehouse-tyyliin 17 tuntia, mikä tuo pehmeän savunmaun lihaan. Päällä on Poppamiehen kanssa suunniteltu maustesekoitus, joka tuo amerikkalaisuutta mukaan.
Mattila Bros on päässyt jo aiemmin semifinaaliin. Nyt sinnikkyys palkittiin ja tuomarit kuvasivat tuotteita sellaisiksi, joille ei löydy vastaavia valmisruokahyllyistä. S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho kuvailee tuotteita erittäin viimeistellyiksi, mikä vaikutti paljon Mattila Brosin voittoon.
Tuomaristoon kuuluva kokki Jyrki Sukula uskoo voittajan tuotteiden mahdollisuuksiin nousta yhtä suosituksi kuin aiempien voittajien.
”Valmisruokaa syödään aiempaa enemmän ja siltä myös odotetaan yhä enemmän. Teron ja hänen kumppaneidensa menestysresepti on onnistunut vastaamaan tähän odotukseen tuomalla valmisruokaan aitoa savun makua sekä BBQ-tunnelmaa. Uskon, että tämä tulee kutkuttamaan suomalaisten makuhermoja tämän kevään aikana”, Sukula sanoo.
Sukula kuvailee mennyttä Suomalainen menestysresepti -kautta sanoilla ahkeruus ja sitoutuminen.
”Tässä on monella kiinni oma elämä, bisnes ja rahat. Tämä on suuri riski, mutta samalla mahdollisuus. En voi olla kuin ylpeä kaikista kilpailijoista”, Sukula summaa.
”Uskon, että tämä kilpailu on vaikuttanut koko toimialaan, vaikka isot firmatkaan eivät ole mukana. Tässä näkee sen, miten ala ja kuluttajakäyttäytyminen kehittyy.”
Suomalainen menestysresepti -kilpailun finaalissa mukana olivat smokehouse-valmisruokien lisäksi Jemma-säilykkeet, Baba-tahinismoothie, Happy Soup -linssi- ja härkäpapukeitot, Kalatassut ja Sushike. Kaikki tuotteista tulevat myyntiin S-ryhmän ruokakauppoihin 2.2.2023.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







