
Kohu Kotipizzan ympärillä ei laannu: Yritys poisti vaivihkaa maininnat kotimaisuudesta
Kotipizza Group muutti vastuullisuudesta kertovien sivujen tekstiä MT:n yhteydenoton jälkeen. Nyt viittauksia kotimaisesta tuotannosta ei enää ole.
Tulevaisuudessa myös muissa pizzoissa saatetaan käyttää ulkomaalaista lihaa. Käynnissä on nyt kilpailutus. Kuva: Janiko KemppiKotipizza muutti vastuullisuudesta kertovien sivujensa tekstiä ja poisti vaivihkaa maininnat kotimaisen tuotannon painotuksesta sen jälkeen, kun MT oli ottanut yhteyttä yritykseen.
Kotipizza joutui myrskyn silmään ilmoitettuaan, että yhtiö siirtyy käyttämään kotimaisen lihan lisäksi ulkomaista lihaa. Ilmoitus sai aikaan vilkkaan keskustelun sosiaalisessa mediassa sen jälkeen, kun viljelijä Anne-Mari Tarkkio jakoi Amskidabamski-tileillään Tiktokissa ja Instagramissa Kotipizzaa kritisoivan videon.
Kotipizza vastasi pitkästi Tarkkion videoon. Kotipizza kirjoitti, että kaikilla tavarantoimittajilla, eli myös suomalaisilla, on mahdollisuus osallistua kilpailutuksiin, kunhan raaka-aineet ovat ”laadukkaita, vastuullisia, Kotipizzan makumaailmaan sopivia ja herkullisia”.
Kotipizza myös kertoi, että sen arvot eivät ole muuttuneet. Yhtiö itse puhuu toimintatapojen muutoksista.
”Arvomme ovat samat kuin ennenkin. Toimintatavoissamme voi tapahtua muutoksia, mutta ne pohjaavat pysyviin arvoihin. Vastuullisuus ja siten vastuullinen hankintaketju ovat siis edelleen keskeinen osa arvojamme.”
Kotipizza Groupin toimitusjohtaja Heidi Stirkkinen kommentoi tarkemmin muutoksia:
”Luomme arvoa tekemillämme toimenpiteillä. Tähän asti arvoa on muun muassa luotu sillä, että 2019 alkaen liharaaka-aineet ovat olleet ainoastaan suomalaista alkuperää. Nyt toimintatapamme on muuttunut”, Stirkkinen kertoo MT:lle.
Yhtiö pois myös grafiikan, jossa lueteltiin vastuullisuustyön painopisteitä.
Kotipizzan arvoista on käyty kovaa keskustelua sosiaalisessa mediassa. Vastuullisuuteen liittyen Kotipizza Group poisti verkkosivuiltaan mainintoja kotimaisen tuotannon painotuksesta sen jälkeen, kun MT oli ottanut yhteyttä yritykseen.
Vielä viime viikolla Kotipizza Groupin sivustolla luki näin:
”Arvonluonnin periaate toteutuu esimerkiksi yhtiön ketjujen raaka-aineiden kotimaisuusasteen kasvattamisessa. Paikallinen hankinta lyhentää kuljetusmatkoja, mikä helpottaa tavarantoimittajien valvontaa ja vähentää päästöjä. Tuotot hankinnoista jäävät suomalaisille toimijoille, mikä luo työpaikkoja kotimaassa.”
”Asiakkaat arvostavat kotimaista ruokaa ja saavat siitä mielihyvää. Yrittäjät myyvät mielellään tuotteita, joista he voivat olla ylpeitä ja joita asiakkaat arvostavat.”
Yhtiö pois myös grafiikan, jossa lueteltiin vastuullisuustyön painopisteitä. Toimitusketjujen alla luki kotimainen tuotanto.
Stirkkinen kertoo MT:lle, että viittaukset olivat jääneet vahingossa sivustolle.
”Kotipizza Groupin sivuille oli jäänyt muutamaan kohtaan vielä aiemmin viime viikolla vanhaa tietoa, kuten mainittu teksti. Teimme päivitykset heti huomattuamme tiedot, jotta ne ovat ajan tasalla.”
”Kotimaiset raaka-aineet ovat Kotipizzalle kunnia-asia”, Kotipizza julisti vuoden 2021 vastuullisuusraportissaan.
Kotipizza ilmoitti vuonna 2022, että sen käyttämistä raaka-aineista lähes 80 prosenttia on suomalaisia. Viime vuonna raaka-aineista 70 prosenttia oli kotimaisia. Kotipizza kertoi vuonna 2021 sitoutuvansa siihen, että raaka-aineiden kotimaisuusaste on vähintään 70 prosenttia.
”Kotimaiset raaka-aineet ovat Kotipizzalle kunnia-asia”, Kotipizza julisti vuoden 2021 vastuullisuusraportissaan.
Tämä grafiikka poistettiin Kotipizza Groupin sivuilta. Vasemmalla on lueteltu yhtenä painopisteenä kotimainen tuotanto. Kuva: Kuvakaappaus: Kotipizza GroupArtikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






