Kuluttaja-asiamies piti sähkön hinnankorotuksia liian korkeina – markkinaoikeus hylkäsi vaatimukset
Kuluttaja-asiamies vei markkinaoikeuteen esimerkkitapauksina Vaasan Sähkön ja Helenin toiminnan asiassa.
Markkinaoikeuden mukaan yhtiöillä oli lain mukaiset perusteet tehdä hinnankorotukset. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / LehtikuvaMarkkinaoikeus on hylännyt kuluttaja-asiamiehen tekemät kieltovaatimukset sähkön hinnankorotuksista.
Kuluttaja-asiamiehen mielestä sähköyhtiöt nostivat hintoja kohtuuttoman paljon toistaiseksi voimassa olevissa sähkösopimuksissa syksyllä 2022. Tuolloin energiakriisi nosti sähkön tukkuhintoja.
Kuluttaja-asiamies vei markkinaoikeuteen esimerkkitapauksina Vaasan Sähkön ja Helenin toiminnan asiassa. Esimerkiksi Vaasan Sähkö nosti tuolloin Perussähkö-sopimuksessa sähkön hintaa noin 10 sentistä noin 30 senttiin kilowattitunnilta.
Markkinaoikeuden mukaan yhtiöiden perusteet hinnankorotuksille olivat lainmukaisia ja ne täyttivät ilmoitusvelvollisuutensa. Markkinaoikeuden mukaan menettely ei ollut kohtuutonta.
Vaasan Sähkön tapauksessa kuluttaja-asiamies kyseenalaisti hinnankorotusten perusteen ja sen, nousivatko yhtiön omat sähkönhankinnan kustannukset yhtä paljon kuin hinnat.
Kuluttaja-asiamies myös vaati Vaasan Sähkölle ja Helenille kieltoja siihen, mitä olennaisia muutoksia ne voivat tehdä sähkösopimukseen yksipuolisesti. Lainsäädännössä on asialle rajoituksia.
Markkinaoikeuden mukaan yhtiöillä oli muutokseen erityinen syy ja olennainen olosuhteiden muutos syksyllä 2022 oli yhtiöistä riippumaton.
Lisäksi markkinaoikeus katsoi, ettei lainsäätäjän tarkoituksena ole ollut, että sähkön hankkimisen kustannusten pitäisi vastata kuluttajille ilmoitettua hinnankorotusta.
Kuluttaja-asiamies Katri Väänänen kuvailee tiedotteessa, että kokonaisratkaisu on kuluttajien kannalta pettymys.
Ratkaisu on kuluttajien kannalta pettymys.
Markkinaoikeuden päätös ei vielä ole lainvoimainen. Kuluttaja-asiamies harkitsee, hakeeko se valituslupaa korkeimmasta oikeudesta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




