
”Nälkä on ikuinen trendi”
Elintarvikeyhtiö Raisio haastaa elintarviketeollisuuden keksimään uusia ideoita ja tuotteita. Yhtiö itse tahkoaa suurimman osan tuloksestaan ulkomailta.”Suomessa on ollut laiskuutta kehittää elintarvikkeita”, sanoo Raision hallituksen puheenjohtaja Matti Perkonoja .
Omalle yhtiölleen hän antaa kiitosta poikkeuksellisen onnistuneesta tuotekehityksestä. Benecol-tuoteryhmä jatkaa edelleen laajentumistaan, mutta jatkossa on pystyttävä luomaan myös uusia tuotteita.
Raisio aikoo keskittyä terveysvaikutteisiin elintarvikkeisiin. Rehuissa yhtiön Benemilk-keksinnön odotetaan menestyvän myös ulkomailla.
Perkonoja toivoo, että suomalaiset elintarvikeyhtiöt haastaisivat toisiaan kehittämään tuotteitaan.
”Tehostaminen ja leikkaukset eivät pitkään auta, jos ei keksitä uusia tuotteita. Säästöjen tuomat hyödyt sulavat ajan mukaan.”
Raisio on viime vuosina tehnyt useita yrityskauppoja ulkomailta. Viime vuonna Raision omistukseen siirtyi puolalainen pastayritys Sulma ja tšekkiläinen makeisyritys Candy Plus.
”Yrityskauppoja on tehty muutama vuosi sitten uudistetun strategian jälkeen, jolloin päätettiin lähteä rohkeasti uusille alueille. Kaupat ovat olleet hyviä ja onnistuneita”, Perkonoja sanoo.
Raisio on myös myynyt omia toimintojaan pois. Keväällä se myi norjalaiselle Kavlille kaurajuomat, joista povattiin aiemmin myyntimenestystä.
”Kaurajuomat myytiin pois kokonaisuuden hallintasyistä. Kaikkea ei voida tehdä itse. Kaurajuomien myyntiä testattiin Pohjois-Amerikassa, mutta kauraan ei ole maailmalla totuttu”, Perkonoja toteaa.
Suurin osa Raision tuloksesta tulee nykyisin Suomen rajojen ulkopuolelta. Perkonoja sanoo yhtiöllä olevan kotimaassa tällä hetkellä riittävästi tuotantokapasiteettia ja se pidetään kunnossa.
Taantuma ei ole vaikuttanut Raision elintarvikemyyntiin. ”Nälkä on ikuinen trendi.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

