Tilanne Lähi-idässä kärjistyy päivä päivältä, öljymarkkinoilla tynnyri kallistuu vauhdilla
Raakaöljymarkkinoita seuraavat analyytikot eivät usko Hormuzin salmen blokkishokkiin.
Kotimaan pumppuhintojen kehitys on pysynyt maltillisena ja hinnat ovat syksyn edetessä laskeneet. Orpon hallitus ei myöskään ole nostanut jakeluvelvoitetta, mikä olisi nostanut pumppuhintoja. Kuva: Sanne Katainen”Liikennepolttonesteiden hintoihin vaikuttaa ennen kaikkea maailmanmarkkinoiden raakaöljyn kysyntä ja raakaöljyn tarjonta globaalilla tasolla. Kysyntä on ollut pitkään alamaissa eli maailmantalous ei ole palautunut pre-pandemia tasoihin ja talouden kasvu isoissa talouksissa Euroopassa ja Kiinassa on ollut odotettua hitaampaa. Tuotanto sen sijaan on pysynyt vakaana”, arvioi MT:lle polttoaineiden hintakehitykseen vaikuttavia tekijöitä Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja Tero Lausala.
Tilanne voi muuttua. Raakaöljyn hinnat ovat kuitenkin päivä päivältä kivunneet dollari dollarilta tynnyriä kohden sitä mukaa, kun jännitteet ja pelot Lähi-idän sodan laajentumisesta isoihin öljyntuotantomaihin kuten Iraniin ovat kasvaneet.
Maanantaina iltapäivällä Brent-laadun raakaöljytynnyrin hinta oli kohonnut edellisen päivän noteerauksesta jälleen runsaan dollarin 79,14 dollariin tynnyriltä. Viiden päivän hintojen liukuva keskiarvo oli maanantaina iltapäivällä 77,27 dollaria tynnyriltä, noin 70 euroon.
Raakaöljyn tuotanto on Lausalankin mukaan pysynyt vakaana ja esimerkiksi Yhdysvalloissa tehtiin kesällä 2024 kaikkien aikojen tuotantoennätys. Näin ollen raakaöljyn hinnat ovat pysyneet suhteellisen alhaisina ja niiden ennustetaan kansainvälisellä tasollakin edelleen laskevan.
”Orpon hallitus on laskenut polttoaineiden verotusta ja sekin on osaltaan vaikuttanut siihen, että kotimaan pumppuhintojen kehitys on pysynyt maltillisena tai hinnat ovat laskeneet.” Tero Lausala
Öljyntuottajamaiden järjestö Opecilla on öljymarkkina-analyytikoiden arvion mukaan riittävästi vapaata kapasiteettia nostaa tuotantomääriä, mikäli Israel esimerkiksi tähtää vastaiskuillaan Iranin öljyntuotantoon ja jalostamoihin.
Oilprice.com-verkkosivusto arvioi maksimissaan öljykapasiteetin menetykseksi 3,5 miljoonan tynnyrin tuotantomäärän pudotukseen markkinoilta, mikäli iskut kohdistuisivat Iranin öljyinfrastruktuuriin.
”Opecilla on yli 5 miljoonan barrelin verran ylimääräistä kapasiteettia korvaamaan tuotannon menetystä ja tasaamaan markkinoilla hintashokkia”, arvioi Amrita Sen energiamarkkinoita konsultoivasta Energy Aspects -yhtiöstä uutistoimisto Reutersille.
Tuotantoaan pystyisivät analyytikoiden arvion mukaan lisäämään Saudi-Arabia ja Arabi-Emiraatit.
Pahimmat pelot raakaöljy- ja polttoainemarkkinoilla liittyvät Hormuzin salmeen, jos se syystä tai toisesta jouduttaisiin sulkemaan öljykuljetuksilta.
Hormuzin kautta kulkee laivoilla noin 20 miljoonaa tynnyrillistä raakaöljyä päivässä. Oilprice.com-verkkosivuston haastattelemat asiantuntijat arvioivat epätodennäköiseksi hintashokkia, joka aiheutuisi Hormuzin salmen sulkemisesta.
Liikennepolttoaineiden markkinoihin Suomessa vaikuttaa myös oman maamme verotus:
”Orpon hallitus on laskenut polttoaineiden verotusta ja sekin on osaltaan vaikuttanut siihen, että kotimaan pumppuhintojen kehitys on pysynyt maltillisena tai hinnat ovat laskeneet. Orpon hallitus ei myöskään ole nostanut jakeluvelvoitetta, mikä olisi nostanut pumppuhintoja”, AKL:n Lausala lisää.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







