Suomalaisten mielestä heikoin maine on Sheinilla, Temulla, Woltilla ja tunnetulla kotimaisella tavarataloketjulla – S- ja K-ryhmä sekä Lidl saavat puhtaat paperit
T-media selvitti Suomessa toimivien yritysten mainetta suomalaisten keskuudessa.
Temu sekä Shein ovat tulleet tunnetuiksi huomattavan halvoista hinnoista, ja ne myyvät muun muassa ultrapikamuotia. Kuva: LEHTIKUVA / Heikki SaukkomaaKiinalaiset verkkokauppayhtiöt Shein ja Temu ovat suomalaisten mielestä heikkomaineisimpia yrityksiä, tuore kyselytutkimus kertoo. Tutkimuksessa selvitettiin 30:n Suomessa toimivan yrityksen mainetta suomalaisten keskuudessa.
Sheinin vertailussa saama pistemäärä on tutkimuksen historian heikoimpia, Luottamus&Maine-tutkimuksen toteuttanut T-Media kertoo tiedotteessaan. Sekä Temu että Shein ovat tulleet tunnetuiksi huomattavan halvoista hinnoista, ja ne myyvät muun muassa ultrapikamuotia.
Heikkomaineisten yritysten listalle nousivat uusina halpamyymäläketju Kärkkäinen ja ruokalähettiyhtiö Wolt, joka on ollut julkisuudessa lähettien sopimusehtoihin liittyvästä kiistasta. Mainelistauksen pohjalle sijoittuivat myös Posti, sähkönjakeluyhtiö Caruna ja Teboil.
Heikkomaineisten yritysten listalta sen sijaan poistuivat aiemmin mainekriiseissä ryvettyneet hoivayhtiöt Esperi Care ja Attendo. Eniten maine parani valtion energiayhtiö Fortumilla. Maine taas heikkeni eniten linja-autoliikennöitsijä Onnibussilla.
Hyvämaineisimmat yritykset ovat Kone, Fazer ja Ponsse.
Hyvämaineisimmat yritykset ovat kyselytutkimuksen mukaan hissiyhtiö Kone, elintarvikekonserni Fazer ja metsäkoneyhtiö Ponsse. Kaikki ovat perheomisteisia tai perheen kautta ankkuriomistettuja yhtiöitä, T-Media huomauttaa tiedotteessaan.
”Vaikka perheyhtiöt ovat merkittävä osa elinkeinoelämää, tulosta voi sanoa yliedustukseksi. Koneen vankkaan maineeseen eivät ole vaikuttaneet edes toimintaympäristön haasteet”, T-Median kehitysjohtaja Riku Ruokolahti sanoo tiedotteessa.
Hyvämaineisten yritysten listalta löytyvät myös päivittäistavaraketjut S-ryhmä, K-ryhmä ja Lidl. Kauppaketjut ovat pysyneet hyvämaineisten yritysten listalla useiden vuosien ajan.
Kyselytutkimus tehtiin kesä–heinäkuussa ja siihen vastasi runsaat 10 500 suomalaista. Tiedonkeruu toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella.
Yritysten mainetta arvioitiin kahdeksan eri osatekijän avulla. Ne olivat hallinto, talous, johtaminen, innovatiivisuus, vuorovaikutus, tuotteet & palvelut, työpaikka ja vastuullisuus.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
