Kotimainen ruokahaaste alkaa taas tiistaina
Kahden viikon ja 10 lisäeuron ostokampanja toteutuu nyt neljännen kerran.
Kahden viikon aikana kannattaa kysellä myös ravintola- ja työpaikkaruuan alkuperää. Kuva: Ville-Petteri MäättäKaksi viikkoa vain suomalaista ruokaa –kampanja pyörähtää käyntiin jo neljännen kerran. Kampanjan haastaa suomalaiset ostamaan vain kotimaista ruokaa maaliskuun kaksi ensimmäistä viikkoa.
Tavoitteena on herätellä kuluttajia tekemään kotimaista työllisyyttä ja ruoantuotantoa tukevia ostopäätöksiä kaupassa. Teollisuus haastetaan kertomaan tuotteidensa raaka-aineiden alkuperät.
Pontimena on tieto, että 10 lisäeuroa suomalaiseen ruokaan tuo 15 000 uutta työpaikkaa.
Neljän vuoden aikana on otettu hyviä askelia eteenpäin, kertoo kampanjan alullepanija kansanedustaja Timo Heinonen (kok.).
"Vielä muutama vuosi sitten kaupasta oli vaikea löytää varsinkaan suuremmilta leipomoilta kotimaisista jauhoista tehtyjä leipiä. Nyt niitä löytyy jo kohtuullisen hyvin. Myös kaupat ovat tehneet omia kotimaisuuteen nojaavia tuoteperheitä ja avoimuus alkuperämerkinnöissäkin on parantunut."
Suomalaista ruokaa on tarkoitus syödä ja sen perään kysellä kaupassa, ravintolassa ja työpaikkaruokaloissa 1.-14. maaliskuuta.
Heinonen kehottaa kiinnittämään huomiota myös tuotepakkauksiin ja merkkeihin.
"Valitettavasti edelleen löytyy paketteja, missä Suomen lippu tai esimerkiksi perinnemaisema latoineen tai jussipaitoineen ei takaakaan ruuan kotimaisuutta. Pakkauksessa kyllä lukee aina, jos liha tai muut raaka-aineet ovat suomalaisia. Pelkkiin kuviin ei kannata uskoa."
Kampanjointi on tuottanut tulosta, sillä Suomalaisen työn liiton kyselyissä kotimaisen elintarvikkeen valitsijoiden määrä on noussut.
Kampanjalla on Facebookissa omat sivut.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
