Vakoiluepäilyjen kohteena ollut rahtialus sai Tullin tarkastuksessa puhtaat paperit – "Meidän osalta asiat on taputeltu"
Tulli on päättänyt tehtävänsä vakoiluepäilyjen kohteena olleella HAV Dolphin -rahtialuksella Vaasassa.
Laiva saapui Marinetraffic-sivuston tietojen mukaan satamaan hieman ennen kahta iltapäivällä. Kuva: Antti Aimo-Koivisto/LehtikuvaTullin mukaan laivalta ei tarkastuksessa löytynyt mitään, joka aiheuttaisi kieltojen tai rajoitusten alaisiin tavaroihin liittyviä jatkotoimenpiteitä.
”Meidän osalta asiat on taputeltu. Siihen en ota kantaa, jos jollakin muulla viranomaisella on jotakin toimia. Meidän osalta asia on tässä”, sanoo johtaja Mikko Grönberg Tullista STT:lle.
Grönbergin mukaan kaikki Tullin tekemät tarkastukset perustuvat riskiprofilointiin. Grönberg ei kuitenkaan avaa kyseisen rahtialuksen tarkastamisen syitä tarkemmin.
Tullin tarkastettavaksi päätyvät kohteet on ennakolta suunniteltu ja päätetty.
”Sattumanvaraisesti ei ole mahdollista mennä, meidän resurssimme eivät sen tyyppiseen riitä”, sanoo Grönberg.
Grönberg ei ota kantaa yksittäistapaukseen tai kommentoi sitä, onko HAV Dolphinin riskiarvioinnissa tehty kansainvälistä yhteistyötä. Hänen mukaansa Suomen Tulli päättää omat toimenpiteensä itse.
”Yleisesti voin sanoa, että tullitoiminta on kansainvälistä yhteistyötä.”
Meriliikennettä seuraavan Marinetraffic-sivuston mukaan laiva saapui Vaasan satamaan hieman ennen kahta iltapäivällä.
Länsi-Suomen merivartiosto ja Tulli eivät aiemmin päivällä suostuneet kommentoimaan STT:lle lainkaan, miten aluksen saapuminen satamaan sujui tai oliko viranomaisia paikalla.
HAV Dolphin on Antiguan ja Barbudan lipun alla purjehtiva rahtialus, joka on tuomassa laivan omistavan norjalaisen HAV Charteringin mukaan Belgiasta teräspalkkeja Vaasaan. Kyseisen rahtilaivan on aiemmin tänä vuonna epäilty toimineen Venäjän vakoiludroonien tukialuksena.
Saksan ja Hollannin viranomaisten on aiemmin kerrottu tarkastaneen aluksen, mutta he eivät löytäneet laivasta mitään epäilyttävää.
HAV Charteringin toimitusjohtaja Nico Fürst on todennut STT:lle, että kyseessä on suuri väärinkäsitys.
Rahtilaivan on määrä jatka matkaa Vaasasta perjantaina myöhään illalla. Alkuperäisen aikataulun mukaan laivan oli tarkoitus jatkaa matkaa jo perjantai-iltapäivän aikana.
Vaasan sataman toiminnasta vastaavan satamayhtiö Kvarken Portsin Vaasan-toimitusjohtaja Janne Pylkkösen mukaan HAV Dolphinin kuorman purkaminen aloitettiin torstaina iltapäivällä. Vaasasta aluksen on määrä jatkaa matkaansa tyhjänä.
Aiemmin torstaina Länsi-Suomen merivartioston johtokeskuksesta Jussi Ikola kertoi STT:lle, ettei laivan liikennöinnissä ollut ilmennyt mitään normaalista poikkeavaa ja laivan vauhti oli ollut alukselle normaali.
Merivartiosto kertoi seuraavansa laivan liikkeitä ja toimintaa. Merivartiostolta ei kommentoitu tarkemmin sitä, miten rahtilaivaa valvotaan tai aiotaanko alus tarkastaa.
”Kansalaisille voi sanoa, että huoli pois, seuraamme tilannetta”, Ikola totesi STT:lle aamupäivällä.
Ikolan mukaan kaikkien rahtialusten kohdalla seurataan muun muassa sitä, mistä alus on tulossa ja mihin menossa.
”Käytämme apuna myös viranomaisten yhteiskäytössä olevia tietoja ja muodostamme jokaisesta aluksesta niin sanotun riskianalyysin”, hän sanoi.
Analyysin perusteella Tulli voi tarvittaessa tehdä alukselle tarkastuksen. Merivartiosto voi olla mukana tarkastuksessa.
Ikolan mukaan merivartiosto voi myös tarkastaa aluksen esimerkiksi valvontalentokoneella.
Vaasan sataman Pylkkönen kertoi aiemmin päivällä, että satamassa toteutettaisiin HAV Dolphinin saapumisen aikaan normaalia alue- ja kameravalvontaa.
”Ollaan tarkkaavaisia, mutta normaalin valvonnan puitteissa toimitaan”, hän sanoi.
Pohjanmaan poliisista kommentoitiin STT:lle, ettei sillä ole mitään roolia rahtilaivan valvonnassa.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin merenkulun valvonnan päällikkö Thomas Lundström puolestaan kertoi STT:lle aiemmin päivällä, ettei Traficom ollut tekemässä alukselle tuolloisten tietojen pohjalta tarkastusta.
”Tässä tarkennuksena se, että harkinta tehdään hyvin usein viime hetkillä, kun alus saattaa olla jo satamassa.”
Lundström huomautti, että Traficomin vastuulla on meriturvallisuuden valvonta, minkä vuoksi tarkastus tehdään silloin, jos havaitaan turvallisuuteen liittyviä puutteita tai aluksella sattuu jokin onnettomuus.
”Esimerkiksi silloin, jos joku näkisi, että alukselta puuttuu pelastusrengas tai huomataan, että palojärjestelmä ei toimi tai lastauksessa on puutteellista valvontaa.”
Lisäksi alusten meriturvallisuutta valvontaan kansainvälisellä valvontajärjestelmällä, jonka puitteissa aluksille tehdään vuosittaisia tarkastuksia.
Lundströmin mukaan kyseinen HAV Dolphin -rahtialus on myös tarkastettu viime vuonna kansainvälisessä tarkastuksessa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





