Takseilla meni hermo omaan toimialaan – taksiyrittäjät vaativat aloitteella tarkastajia, joilla olisi vahvat oikeudet puuttua epäkohtiin
Hyvien taksinkuljettajien ja yrittäjien maine lokaantuu alalle ilmaantuneiden häiriköiden, ongelmien ja riittämättömän viranomaisvalvonnan takia.
Taksinkuljettajat vastustivat taksilain uudistuksia jo vuonna 2017 pitämässään mielenilmauksessa. Nyt epäonnistuneen lain muuttamista vaaditaan kansalaisaloitteella. Kuva: Kari SalonenLähitaksin yrittäjät ja kuljettajat ovat tehneet kansalaisaloitteen taksialan pelastamiseksi. Aloitteessa vaaditaan valtakunnallisesti tehokkaampaa viranomaisvalvontaa alalle.
Käytännössä lähitaksilaiset ehdottavat taksitarkastajayksikön perustamista Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin.
Taksitarkastajayksikölle tarvittaisiin aloitteen mukaan riittävät toimivaltuudet omaavia tarkastajia. Heille tulisi olla valtuudet antaa huomautuksia ja sakkorangaistuksia sekä tarvittaessa lopettaa taksiyrityksen tai kuljettajan liikennöinti. Tarkastajien pitäisi myös päästä rikosrekisteri- ja verovalvontatietoihin.
Aloitteen tekijöiden mukaan suomalainen taksiala koki järisyttävän myllerryksen uuden taksilain astuessa voimaan 2018.
”Ennestään vakaan, luotettavan, turvallisen, säännellyn ja maailman parhaimmaksi luonnehditun toimialan sijaan alalle ja katukuvaan alkoi ilmestyä laajamittaista harmaata taloutta, järjestyshäiriöitä, ammattitaidon puutetta sekä röyhkeää rikollisuutta asiakkaiden ryöstöhinnoittelusta kilpailevien kuljettajien uhkailuun ja taksiyrittäjien elinkeinonvapauden rajoittamiseen.”
”Ongelmana on, että hyvien taksinkuljettajien ja taksiyrittäjien maine lokaantuu alalle ilmaantuneiden häiriköiden, ongelmien ja riittämättömän viranomaisvalvonnan johdosta.”
Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen pitää kansalaisaloitetta hyvänä. ”Sillä saadaan selvyyttä siihen, mitä mieltä suuri yleisö taksipalveluista on.”
Maaseudun taksipalveluihin aloitteella ei Koskisen mielestä ole kovin paljon vaikutusta. ”Pienissä kaupungeissa ja maaseudulla on samat taksiyrittäjät kuin ennen lainsäädännön muutoksiakin”, hän sanoo.
Maaseudun taksiliikenteessä suurin ongelma on päivystys.
”Kun päivystysvelvollisuus poistui, taksiyrittäjät eivät kilpailulainsäädännön takia saa enää jakaa päivystysvuoroja.”
Taksiliikenteen kannattavinta ajoaikaa ovat arkipäivät kello 7–17. Sen ulkopuolella taksit päivystävät, jos jaksavat.
Koskinen kaipaa taksialalle myös julkista tukea linja-auto-, juna- ja lentoliikenteen tapaan.
Kansalaisaloitteeseen pääset tästä.
Lue myös
Taksihinnat nousseet lyhyessä ajassa jopa 40 prosenttia – selvityksen alla yli 2 000 taksilupaa
"Kela-taksa on poljettu liian alas" – kannattavuuskriisi uhkaa karsia taksipalveluita maaseudulla
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


