Hyvinvointialueilla tehdään asioita myös oikein, vaikka ongelmia onkin – ainakin nämä asiat toimivat
Usein hyvinvointialueiden uutisoinnissa korostuvat lähinnä akuutit ongelmat, vaikka miljoonat ihmiset saavat alueilta vuosittain apua.Soittokierroksellani hyvinvointialueille selvisi, että alueet ovat saaneet sote-uudistuksen jälkeen ainakin osan terveyspalveluista parempaan asentoon.
Haastatteluissa korostui se, että alueilla on hyvä käsitys mökkikuntien terveyspalveluiden tarpeesta kesäkaudella, ja tarpeisiin reagoidaan alueilla eri tavoin.
Esimerkiksi kiireelliseen hoitoon lisätään resursseja, kun kiireetöntä hoitoa käytetään tavanomaista vähemmän kesällä.
Digitalisaatiota on pidetty jo pitkään yhtenä ratkaisuna hyvinvointialueiden kasvaviin kustannuksiin. Poliitikot ja asiantuntijat ovat puhuneet näiden palveluiden kehittämisestä kyllästymiseen saakka.
Useat haastattelemani vastuuhenkilöt korostivat, että digipalvelut toimivat nyt hyvin. Asiakkaat ovat saaneet tarvitsemaansa apua etävastaanotoista, chateista ja itsehoito-ohjeista. Suunta vaikuttaa siis oikealta.
Tähän viestiin pitää kuitenkin suhtautua terveen kriittisesti, koska haastattelin vain hyvinvointialueiden työntekijöitä, enkä ulkopuolisia tahoja. Lisäksi pitää muistaa se, että digipalvelut eivät ole kaikille saavutettavia. Myös digipalveluiden asiakaskokemuksella on väliä.
Usein alueiden uutisoinnissa korostuvat lähinnä akuutit ongelmat: Hyvinvointialueiden taloushuolet eivät ole kaikonneet vielä mihinkään ja kuusi aluetta on talousongelmiensa takia tiukemmassa valtion ohjauksessa.
Alueet kuitenkin yrittävät kehittää toimintaansa parhaansa mukaan, ja miljoonat ihmiset saavat vuosittain sosiaali-, terveys-, ja pelastuspalveluista apua. Laadun tasosta voidaan kiistellä.
Olen itsekin uutisoinut lähinnä alueiden ongelmista, vaikka myös hyviä kehityskulkuja pitäisi nostaa esille. Hyvinvointialueiden kokonaiskuva ei välttämättä ole aivan niin musertava, mitä kahden edellisen vuoden uutisotsikoista voi kuvitella.
Usein asiantuntijat ovatkin peräänkuuluttaneet, että alueet ovat toimineet vasta pari vuotta ja toimintatavat vielä kehittyvät. Ei silti sovi unohtaa, että lopulta terveyspalveluissa on kyse ihmishengistä, joten myös rankka kritiikki on perusteltua.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat










