Kaasukiistan pelinappulaksi muodostunut turbiini rahdataan Venäjälle Suomen kautta
Kanadassa huolletun ja Eurooppaan palanneen voimalaitteen on määrä kulkea Suomen kautta Nord Stream 1-kaasuputken alkupäähän Kannaksen Säkkijärvelle.
Saksan ja Venäjän kaasutoimituksia hiertävä kaasuturbiini kuljetetaan Suomen kautta Nord Stream 1- putken kompressoriasemalle, joka on entisen Säkkijärven pitäjän alueella. Kuvassa maakaasuputkistoa. Kuva: Olga MaltsevaVenäjän Saksan kaasutoimitusten leikkausten aiheuttajaksi nimeämä Nord Stream 1- kaasuputken puuttuva turbiini kuljetetaan käyttöpaikalleen Portovayan pumppuasemalle Suomen kautta.
Kyseinen turbiini on näytellyt suurta roolia Venäjän maakaasutoimituksissa Saksaan. Venäjä on perustellut Nord Streram 1-putkiston kaasumäärien leikkauksia sillä, että se ei ole saanut Kanadassa huollossa ollutta kaasuturbiinia takasin.
Venäjä leikkasi Saksalle tärkeitä kaasutoimituksia jo14. kesäkuuta. Syyksi Venäjän kansallinen kaasuyhtiö Gazprom ilmoitti, että Nord Stream kaasuputken pumppuasemalle voimaa antava kaasuturbiini on pois käytöstä
Turbiini oli lähetetty huoltoon Rolls-Royce Energyn teollisuusturbiinitehtaalle Montrealiin keväällä. Saksalainen teollisuusjätti Siemens omistaa nykyisin Rolls-Roycen entisen teollisuusturbiiniliiketoiminnan ja turbiinin valmistaneen tehtaan.
Turbiinin palautus viivästyi, koska se joutui Kanadan toimeenpanemien vientirajoitusten alle. Se synnytti kesäkuussa Saksan ja Kanadan välille kiistan, jota ratkottiin korkealla tasolla.
Kanada poisti Siemensin kaasuturbiiniin kohdistetut pakotteet ja turbiini siirtyi 18. heinäkuuta Montrealista lentorahtina Saksaan Kölniin.
Venäläisten ja saksalaisten lähteiden mukaan maakaasun pumppaamiseen käytettävä kaasuturbiini kuljetetaan laivalla Lyypekistä Helsinkiin ja sieltä edelleen maakuljetuksena Portovayan kompressoriasemalle Karjalan Kannakselle.
Pumppaamo sijaitsee ennen sotia Suomeen kuuluneen Säkkijärven pitäjän alueella.
Turbiinin piti saapua Venäjälle jo 24. heinäkuuta, mutta kuljetus on viivästynyt siihen liittyvien lupakysymysten vuoksi. Energia-aiheinen saksalaisen Energate Messenger -sivusto ennusti turbiinin saapuvan Suomeen viikon puolivälissä.
Venäjän perustelua leikata kaasutoimituksia yhden kompressorin huoltotoimien vuoksi on epäilty.
Portovayan pumppuasema on toteutettu neljällä Siemens SGT-A65- kaasuturbiinin ja kompressorin yhdistelmällä, joista yhden yksikön pitäisi pystyä toimimaan varakoneena. Lisäksi pumppaamolla on kaksi pienempää Siemens SGT-A35 turbiinia. Niistä kumpikin tuottaa 27 MW:n tehon, joiden avulla kaasuntoimituskapasiteettia olisi asiantuntijoiden mukaan mahdollista pitää lähellä normaalia.
Venäjän mukaan sen omat turvallisuusnormit vaativat kuitenkin kaasunsyötön rajoittamista putkistoon.
Nord Stream kaasunsiirtoputkea paineistava Portovayan pumppausasema on lajissaan maailman suurimpia. Huollossa olevan Siemens SGT-A65- turbiinin teho on 52 MW ja niitä on kompressoriasemalla neljä.
Maakaasua pumpataan yli 1 200 kilometrin mittaiseen rinnakkain kulkevaa Nord Stream 1 ja 2 putkistoon 360 MW:n eli 360 000 kilowatin teholla. Pumppaamon turbiinit saavat käyttövoimansa putkistossa virtaavasta maakaasusta.
Yhden pumpun pyörittämiseen käytetään tehoa karkeasti 350 henkilöauton täyden tehon verran.
Portovayan turbiinit teollisuuskäyttöön tehtyjä muunnelmia Rolls-Roycen Trent-sarjan kaasuturbiineista. Samojen turbiinien ilmailuversioita käytetään laajarunkoisten matkustajalentokoneiden, kuten Airbus 350:n tai Boeing 777 moottoreina.
Kaasunsiirtoon maakaasuputkistossa tarvittava valtava voima syntyy kompressoriasemalla ulkoisesti pienellä koneella. Yksi turbiini painaa noin 20 tonnia ja on vajaat 10 metriä pitkä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



