Yli 55-vuotiaat suosivatjoutsenmerkkituotteita
Yli 55-vuotiaat kiinnittävät eniten huomiota rakennustuotteiden ympäristöystävällisyyteen, Joutsenmerkin (pohjoismainen ympäristömerkki) tekemä tutkimus paljastaa.
Naiset huomioivat ympäristöasiat useammin kuin miehet.
Tuotteiden ympäristövaikutus on harvalle ykköskriteeri.
Kolme neljästä vastanneesta kertoi vähintään joskus suosivansa ympäristöystävällisiä tuotteita. Luku on noussut viisi prosenttia kolmessa vuodessa.
Sisustus-, remontointi- ja rakennustuotteiden ostopäätöksen suomalainen kuluttaja tekee ulkonäön, hinnan, laadun ja käytännöllisyyden perusteella.
Kuluttajat kaipaavat nykyistä enemmän ympäristömerkittyjä maaleja ja kodinkoneita. Naiset haluavat joutsenmerkittyjä kodintekstiilejä, vanhin ikäryhmä rakennuslevyjä.
Tällä hetkellä joutsenmerkittyjä sisustus- ja remontointituotteita on jo satoja. Ostaessaan joutsenmerkityn tuotteen kuluttaja voi olla varma, että hän on valinnut laadukkaan ja ympäristöystävällisen vaihtoehdon, joka sisältää mahdollisimman vähän haitallisia kemikaaleja.
Tutkimuksen toteutti YouGov Finland Joutsenmerkin toimeksiannosta. Tiedot kerättiin nettikyselynä tammikuussa 18–74-vuotiailta suomalaisilta. Kyselyyn vastasi 1 008 henkilöä.
REIJO VESTERINEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
