Keskustalta täyslaidallinen hallitukselle: ”Purra ja Orpo lätkäisevät satojen eurojen veronkorotuksen työmatka-autoilijalle”
Keskustan kansanedustajan Tuomas Kettusen mukaan Purran ajama veronkiristys työmatkansa autolla kulkeville on kova isku metrolinjojen ulkopuoliselle Suomelle.
Keskustan kansanedustaja Tuomas Kettunen: Orpo ja Purra iskevät verotuksella autoilijaan. Kuva: Jaana KankaanpääKeskustan kansanedustaja Tuomas Kettunen vaatii valtiovarainministeri Riikka Purraa (ps) ja pääministeri Petteri Orpoa (kok.) perumaan aikeensa leikata autoilijoiden työmatkavähennystä.
Kettusen mukaan Purran ajama veronkiristys työmatkansa autolla kulkeville on kova isku metrolinjojen ulkopuoliselle Suomelle, heikentäen arkista toimeentuloa ja nostaen työnteon kynnystä valtaosassa maata.
Myös keskustan kansanedustaja Petri Honkonen kritisoi lauantaina tiedotteessaan Orpon hallitusta lupausten pettämisestä.
”Purra ja Orpo lätkäisevät satojen eurojen veronkorotuksen työmatka-autoilijalle. Työnteon kannattavuus vähenee ja toimeentulo heikkenee. Samalla hallitus syytää jättisumman velkarahaa miljardeja maksavaan Turun tunnin junaan”, ihmettelee Kettunen.
Hallitus esittää korotusta matkakuluvähennyksen omavastuuosuuteen. Omavastuu on nousemassa ensi vuoden alusta nykyisestä 750 eurosta 900 euroon.
Kettusen mielestä ps ja kokoomus pettävät nyt autoilijoille annetut lupaukset raskaasti.
”Työmatkavähennystä heikennetään, tiestön korjausvelka kasvaa, jakeluvelvoite nousee nykytasosta, luvattua ammatti-dieseliä ei tule, diesel-vero ei poistu eikä polttoaineen hinta laske.”
Perussuomalaisten kansanedustaja Mauri Peltokangas kampanjoi muun muassa vuoden 2022 aluevaaleissa näkyvästi bensan hinnan laskun puolesta.
Peltokangas vastaa Iltalehdessä esitettyyn kritiikkiin lauantaina. Peltokankaalle uutinen työmatka-autoilijan kokonaiskulujen kasvusta tuli uutena tietona.
Peltokangas puolustautuu sillä, että ilman hallituksen toimia polttoaineen hinta olisi paljon korkeampi. Hän viittaa päätökseen laskea uusiutuvan dieselin jakeluvelvoitetta.
”Hallituksen päätös jakeluvelvoitteen laskemisesta 28:sta 13:een on hyvin merkittävä, koska muuten pumppuhinnat olisivat nousseet jopa 40 senttiä.”
Keskustan Kettunen puolestaan arvioi kokoomuksen sinivihreän siiven jyränneen hallitusneuvotteluissa perussuomalaiset totaalisesti. Vihreiden pitkäaikainen tavoite autoilijoiden työmatkavähennyksen heikentämisestä toteutuu nyt perussuomalaisten vahtivuorolla.
Myös polttoturpeen veronkorotukset viime hallituskaudella nykyinen hallitus aikoo pitää ennallaan. MT:n haastattelussa ympäristö- ja ilmastoministeri Kai Mykkänen (kok.) sanoo, että nykyinen hallitus jatkaa edeltäjänsä työtä polttoturpeen alasajamiseksi vuosikymmenen loppuun mennessä.
”On minusta realismia sanoa, että vuosikymmenen loppuun mennessä polttoturpeen laajamittainen käyttö päättyy”, Mykkänen kommentoi MT:lle.
Mykkäsen mukaan hallitus ei kuitenkaan ole tekemässä muutoksia esimerkiksi turpeen verotukseen, jota edellinen Sanna Marinin (sd.) hallitus nosti.
Huoltovarmuuskeskus HVK jatkaa polttoturpeen varmuusvarastointia vuoteen 2028 saakka. Sen jälkeen turpeen energiakäyttö laajassa mitassa loppuu Suomessa kokonaan.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat









