Näin SDP:n Lindtman pistäisi Venäjän varjolaivaston kuriin: Pakolliset vakuutustarkastukset Itämeren aluksille – ”Kaikki EU-tason työkalut on syytä selvittää ja ottaa käyttöön”
Venäjältä öljylasteja hakevat niin sanotun varjolaivaston alukset saattavat odottaa Suomenlahdella pitkiäkin aikoja tietoa määränpäästään.
SDP:n puheenjohtaja Antti Lindtman pohtii MT:lle, voitaisiinko merellä tapahtuva lastinvaihto ja tankkaus kieltää Itämerellä. Kuva: Jaana Kankaanpää”Voitaisiinko asettaa selkeä kielto merellä tapahtuvalle lastinvaihdolle ja tankkaukselle”, pohtii SDP:n puheenjohtaja Antti Lindtman MT:lle Itämerellä joulun aikaan tapahtuneen kaapelirikon jälkeen.
”Tarvitaan lisää kansainvälistä yhteistyötä EU:n sisällä mutta myös sen ulkopuolelle, jotta varjolaivaston toimintamahdollisuuksia rajoitetaan mahdollisimman paljon”, hän toteaa.
”Yksi keino nostaa kynnystä tuhotöille ja kasvattaa kiinnijäämisriskiä on lisätä valvontaa merialueilla. Tässäkin pitää toimia yhteistyössä muiden Itämeren alueen maiden kanssa Myös kaikki EU-tason työkalut on syytä selvittää ja ottaa käyttöön.”
Hän pohtii myös, voisiko Itämerelle liikkuvien alusten riittävän vakuutusturvan tarkastamisesta tehdä velvoittavaa.
”Yksi keino nostaa kynnystä tuhotöille ja kasvattaa kiinnijäämisriskiä on lisätä valvontaa merialueilla.” Antti Lindtman
Lindtman on tyytyväinen siihen, miten Suomi on hoitanut tilannetta kaapelirikon mahdollisesti aiheuttaneen Eagle S -aluksen suhteen.
”Viranomaisten ripeä ja ammattitaitoinen toiminta oli avainasemassa. Nopea puuttuminen esti laajemmat tuhot”, eduskunnan ulkoasiainvaliokuntaan kuuluva Lindtman sanoo.
Hän toteaa, että aluksen saaminen Suomen aluevesille oli ratkaisevaa suomalaisten viranomaisten toimivaltuuksien ja tutkinnan kannalta. Lindtman antaa täyden tuen viranomaisille asian perusteelliseen tutkintaan.
Oppositiopuolueen johtaja korostaa, että on tärkeää puuttua vastaaviin uhkatilanteisiin nopeasti ja osoittaa, että tällaista toimintaa ei suvaita ja sillä on seurauksensa. Hän muistuttaa, että kyse on Suomella ja Euroopalle kriittisestä infrastruktuurista, jonka toimivuudesta meidän pitää huolehtia.
Venäjän niin sanottuun varjolaivastoon oletettavasti kuuluva Eagle S -tankkeri siirrettiin lauantaina Kilpilahden satamaan Porvooseen. Siirto tehtiin, koska keskusrikospoliisi (KRP) takavarikoi aluksen ja uusi sijainti on parempi tutkinnan kannalta, kertoo STT.
Säiliöaluksen läheisyydessä on poliisilain perusteella määrätty eristysalue, joka on yhden merimailin eli vajaan kahden kilometrin säteellä aluksesta. Lisäksi alueella on voimassa lentokieltoalue.
Eagle S -aluksen epäillään katkaisseen Suomen ja Viron välisiä kaapeleita ankkurillaan joulupäivänä. Cookinsaarille rekisteröidyn aluksen lastina kerrotaan olevan lyijytöntä bensiiniä.
Ilta-Sanomat kertoi sunnuntaina verkkosivuillaan, että tilanne Suomenlahdella on Fintrafficin Suomenlahden meriliikennekeskuksen mukaan tällä hetkellä täysin hallittu ja normaali.
Helsingissä sijaitseva meriliikennekeskus valvoo alusliikennettä sekä Suomen kansallisilla merialueilla Hangosta itärajalle että Suomenlahden kansainvälisillä merialueilla. Keskuksen mukaan Venäjältä öljylasteja hakevat tankkerit odottavat Suomenlahdella pitkiäkin aikoja tietoa määränpäästään, kertoo IS.
Muun muassa Yle on kertonut Venäjän varjolaivaston koon kasvaneen merkittävästi tänä vuonna.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






