
Sähköpotkulautailijat ajavat hullun lailla ja yhteiskunta maksaa viulut – voisiko minuuttiveloituksesta luopua?
Saisikohan hinnoittelumallin muuttaminen sähköpotkulautailijan keventämään kaasua edes kerran matkansa aikana?
Sähköpotkulaudoista maksetaan vuokraa minuuttiperustaisesti. Se ei ainakaan rohkaise ajamaan hiljaa ja varovasti. Kuva: Sanne KatainenOrpon hallitus kääntää joka kiven säästöjä etsiessään. Olisiko tässä hyvä säästön paikka?
Viisi ihmistä on jo kuollut sähköpotkulautaonnettomuuksissa.
Onnettomuudet, jotka vievät nuoria kuljettajia hautaan tai työkyvyttömiksi, ovat kamalia inhimillisiä tragedioita. Ne myös maksavat maltaita: arviolta noin 275 miljoonaa euroa vuodessa.
Vaikka osa laudoista pitää nyt vakuuttaa, vuokralautojen kuljettajien vakavien onnettomuuksien kulut ovat edelleen yhteiskunnan kontolla, sairaanhoitokuluja lukuun ottamatta.
Sähköpotkulaudat korvaavat terveellistä kävelemistä.
Niillä ajetaan hullun lailla. Elokuussa somessa levisi video, jossa sähköpotkulautailija kaahasi satasta Espoossa kehä ykkösellä ilman suojavarusteita.
Aalto-yliopiston vuonna 2022 julkistetun tutkimuksen mukaan puolet käyttäjistä ajoi turvallisesti. Neljäsosalla ajajista havaittiin vaarallisia ajotapoja.
Luku on yllättävän pieni, kun katselee, miten lapset ja nuoret sompailevat menemään hurjaa vauhtia sivuilleen vilkuilematta, kaverin kanssa.
Pienten lasten kanssa liikkuessa sähköpotkulaudat ovat iso pelko. Muutkin tienkäyttäjät saavat olla varpaillaan. Jarruttaminen ei näytä kuuluvan tapoihin edes risteykseen tultaessa.
Toivottavasti liikenne-, viestintä- ja sisäministeri Lulu Ranne (ps.) ja Suomen yleensä tehokas virkakunta saavat muutoksia aikaan ensi kesäksi.
Espanjan pääkaupunki Madrid aikoo kieltää vuokrattavat sähköpotkulaudat. Ranskan pääkaupunki Pariisi teki samoin viime vuonna.
Poliisitarkastaja Heikki Kallio kertoi MTV:lle elokuussa, että poliisi ei tällä hetkellä lähtisi kieltämään sähköpotkulautoja Suomessa. ”Kieltäminen Pariisissa tarkoitti sitten sitä, että yksityisten lautojen määrä räjähti.”
Sähköpotkulaudoille on Suomessa tulossa promilleraja. Se on varmasti paikallaan, mutta ehtiikö poliisi valvoa sitä?
Promilleraja on varmasti paikallaan, mutta ehtiikö poliisi valvoa sitä?
Nopeusrajoitukset ovat kinkkisempi juttu. Vuokrafirmat voivat säädellä lautakantansa nopeuksia.
Tampereella lautojen öinen nopeusrajoitus ei vähentänyt onnettomuuksia. Helsingin vuonna 2021 asettamat rajoitukset näkyivät heti 2022 päivystykseen päätyneiden sähköpotkulautailijoiden määrissä.
Nopeusrajoitusten lisäksi Helsinki esti vuokrauksen viikonloppuöisin puolenyön ja aamuviiden välillä.
Onneksi liukas, kylmä talvi on jo edessä.
Saisikohan hinnoittelumallin muuttaminen sähköpotkulautailijan keventämään kaasua edes kerran matkansa aikana?
Sähköpotkulaudoista maksetaan vuokraa minuuttiperustaisesti. Se ei ainakaan rohkaise ajamaan hiljaa ja varovasti.
Tarjolla on myös erilaisia paketteja, joissa käyttäjä voi ostaa käyttöoikeuden esimerkiksi päiväksi tai kuukaudeksi. Voisimmeko siirtyä kokonaan pakettihinnoitteluun?
Onneksi liukas, kylmä talvi on jo edessä.
Kirjoittaja on MT:n toimittaja.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat









