Taksi- ja bussiala eri mieltä kutsuliikenteestä
”Keskuskaupunkien ympäryskuntien asukkaat ovat reuna-alueiden bussiyrittäjille hyvin tärkeä asiakaskunta”, bussiyrittäjä Juha Suokivi sanoo. Petteri Kivimäki Kuva: Viestilehtien arkistoLiikenne- ja viestintäministeriö on avaamassa markkinat kutsuliikenteelle jo ensi huhtikuussa.
Kutsuliikenteessä esimerkiksi syrjäseutujen ihmiset voivat jatkossa tilata pikkubusseja liikennöimään kotipihasta palveluiden äärelle.
”Eri puolilla Suomea on nyt tarvetta korvaavalle liikenteelle sellaisilla alueilla, joilla on vähän matkustajia”, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) taustoittaa.
Useilla alueilla valtion joukkoliikenteen tukemiseen suuntaamat rahat vähenevät vuodenvaihteessa.
”Kutsuliikenteellä halutaan turvata nykyistä kevyempi liikennöinti haja-asutusalueilla ennen kuin liikennekaari astuu voimaan”, Berner sanoo.
Suomen linja-autoliiton toimitusjohtaja Mika Mäkilä pitää kutsuliikennettä tervetulleena uudistuksena.
”Mielestämme maaseutumaiseen liikenteeseen tarvitaan uudenlainen konsepti. Tarvitaan nykyistä reittiliikennettä kevyempi malli, joten suunta on tässä oikea.”
Mäkilän mukaan raskaan kaluston kuljetukset soveltuvat lähtökohtaisesti parhaiten kaupunkeihin.
”Asiakaspohjaiset ja enemmän alueelliset kuin reittipohjaiset liikenneratkaisut ovat tulevaisuutta.”
Mäkilä myös yhdistäisi erilaisia kuljetusmuotoja.
”Kunta järjestää koulukuljetukset, ateriapalvelut, tavarakuljetukset sekä Kela-korvatut matkat. Kun näitä lähdettäisiin ennakkoluulottomasti yhdistämään ja samalla kyydillä voitaisiin kuljettaa ihmisiä ja tavaraa, päästäisiin markkinaehtoisemmin toimivaan malliin.”
Suomen taksiliiton puheenjohtaja Jari Lemmetyinen pitää mahdollisena, että maaseudun liikennepalvelut jatkossa heikkenevät.
”Kutsuliikenteessä on se vaara, että maaseudulla ei esimerkiksi jakseta enää päivystää vaan taksiautoilijat muuttavat liikennelupansa joukkoliikenneluviksi. Silloin öiseen aikaan erikseen sovittu tilauskeikka voi muodostua hyvinkin kalliiksi”, Lemmetyinen pohtii.
Nykyinen järjestelmä, jossa taksikyydin hinta on määritelty ennalta, on taksiliiton mielestä paras mahdollinen.
”Jos halutaan pitää koko maa asuttuna, tarvitaan luotettava taksi, jonka hinta tiedetään.”
Liikennemarkkinoiden sääntelystä päätetään Suomessa kootusti liikennekaareksi kutsutussa kokonaismallissa.
Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan liikennekaaressa tavoitellaan uusia palvelumalleja sekä edistetään uuden teknologian käyttöön ottamista, digitalisaatiota ja uusia palvelukonsepteja.
”Ostoliikennerahat ja se rahamäärä, jolla valtio pystyy tukemaan liikennepalveluita, heikkenee tulevaisuudessa. Uudistuksilla ja entistä markkinaehtoisemmilla ratkaisuilla pyritään siihen, että palvelutaso liikenneratkaisuissa on jatkossa parempi”, liikenne- ja viestintäministeri Berner toteaa.
Liikennekaari toteutetaan kolmessa vaiheessa sen sisällöllisen laaja-alaisuuden takia.
Ensiksi liikennekaareen kootaan säädöksiä, jotka koskevat liikennemarkkinoita ja -palveluja. Toisessa vaiheessa uudistetaan laajemmin liikennealan ammattipätevyys- ja kuljettajankoulutussääntelyä.
Kolmannessa vaiheessa tarkastellaan kokonaisuutena liikennejärjestelmää ja siihen liittyviä digitaalisia palveluita.
Tavoitteena on saada uuden liikennelain ensimmäinen vaihe voimaan 2017 alusta.
Jukka Koivula
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
