Verkkokauppa paketoi yhä useamman joululahjan
Joulukuu lihottaa vähittäiskaupan tilipussia lamasta huolimatta.Peräti 60 prosenttia asiakkaista, jotka aikovat lisätä kulutustaan viime joulusta, tekevät jouluostoksia myös verkossa. Vaikka kasvua viime vuoteen verrattuna ei juuri ole, verkko kasvattaa suosiotaan ostoskanavana koko ajan.
Joulukauppa on vähittäiskaupan tärkein sesonki. Jotta siinä onnistutaan, suomalaisen kaupan pitää houkutella digikuluttajia kivijalka- ja verkkokauppoihinsa. Kaupan kilpailu asiakkaista on kansainvälistä, muistuttaa Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja.
Tavaratalojen joulukuun myyntiä sesonki kasvattaa lähes 60 prosenttia. Joidenkin erikoiskaupan alojen, kuten kirjojen ja kultasepäntuotteiden, myynti kasvaa joulukuussa yli 100 prosenttia keskimääräiseen kuukausimyyntiin verrattuna.
Kaupan liitto arvioi joulumyynnin pienenevän tänä vuonna puolitoista prosenttia, eli saman verran kuin vuosi sitten. Kurjenojan mukaan tämä johtuu hintojen laskusta ja varsinaisen kulutuksen luisu on pysähtynyt.
Viime joulukuussa kuluttajat ostivat vähittäiskaupasta tuotteita noin 4,6 miljardilla eurolla arvonlisäveroineen. Joulusesongin tuomaa lisää tästä oli runsaat 770 miljoonaa, eli 20 prosenttia keskimääräisen kuukausimyynnin päälle.
Keskimäärin 2000-luvulla joulusesongin tuoma lisä on kasvattanut kuukausimyyntiä noin 25 prosentilla.
Lapsiperheet aikovat vähentää kulutustaan useammin kuin muut, mutta säästämissuunnitelmat ovat Kurjenojan mukaan viime vuotta maltillisemmat.
Kaupoissa ahertaa tänäkin vuonna noin 5 000 kiireapulaista.
Tiedot ilmenevät Kaupan liiton TNS Gallupilla teettämästä kuluttajakyselystä, johon vastasi 2 706 vähintään 15-vuotiasta suomalaista.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

