Kuolinpesien asiointi siirtyy digiaikaan – uudet palvelut käyttöön vuonna 2027
Palvelut otetaan käyttöön vaiheittain vuodesta 2027 alkaen, ja uudistus koskee uusia kuolinpesiä. Aiemmin muodostuneiden kuolinpesien asiointi jatkuu entiseen tapaan.
Verohallinto kehittää OmaVeroon kokonaan uuden osion kuolinpesien asiointia varten. Kuvituskuva. Kuva: Juho LeskinenVuodesta 2027 alkaen kuolinpesien asiointi helpottuu merkittävästi, kun Digi- ja väestötietovirasto (DVV) ja Verohallinto toteuttavat OmaVeroon sähköisen asioinnin kuolinpesille.
DVV perustaa kuolinpesän osakasrekisterin, johon kootaan tiedot kuolinpesän osakkaista automaattisesti. Rekisteri korvaa nykyiset sukuselvitykset, joita on tähän asti täytynyt tilata useista eri rekistereistä. Osakastiedot voi jatkossa tilata helposti OmaVeron kautta.
”Uudistus on merkittävä askel ihmislähtöisemmän julkishallinnon suuntaan. Tavoitteena on keventää omaisten asiointitaakkaa digitalisaation ja automaation avulla”, kertoo johtava asiantuntija Rosa Arola Digi- ja väestötietovirastosta tiedotteessa.
Lisäksi kuolinpesän osakkaat voivat asioida itse tai valtuuttaa asiantuntijan hoitamaan asioitaan OmaVerossa ja muissa digipalveluissa Suomi.fi-valtuuksien avulla. Ohjeet asiointiin välitetään Suomi.fi-viesteihin.
Verohallinto kehittää OmaVeroon myös kokonaan uuden osion kuolinpesien asiointia varten. Palvelussa osakkaat ja heidän valtuuttamansa henkilöt voivat hoitaa perintöverotukseen ja osakastietoihin liittyvät asiat yhdessä paikassa.
OmaVerossa voi vuodesta 2027 alkaen muun muassa:
Tarkistaa ja täydentää kuolinpesän osakasrekisterin tietoja.
Täydentää ja lähettää perukirjan ja perintöveroilmoituksen.
Tallentaa kuolinpesään liittyviä asiakirjoja.
Perintöveroilmoitus on kokonaan uusi veroilmoitus, johon perintöverotus jatkossa perustuu. Vainajan varallisuutta koskevat tiedot tuodaan suoraan OmaVeroon, ja niitä voi hyödyntää sekä perukirjan että perintöveroilmoituksen laadinnassa. Näin asiakirjat voi hoitaa kerralla yhdessä paikassa.
“Tavoitteena on tarjota mahdollisimman kattavasti tietoja varallisuudesta hyödynnettäväksi, jolloin perukirjan laatiminen ja perintöveroilmoituksen antaminen helpottuisivat merkittävästi,” kertoo hankepäällikkö Susanna Hulmi Verohallinnosta tiedotteessa.
Uudet palvelut otetaan käyttöön vaiheittain vuodesta 2027 alkaen. Toteutus vaatii laajoja lakimuutoksia, joita valmistelevat valtiovarainministeriö ja oikeusministeriö. Lakiluonnokset on tarkoitus lähettää lausuntokierrokselle alustavasti vuoden 2025 lopulla.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




