Teiden päällystämisen hinta on noussut rajusti viime vuosina: Näin paljon yksi uusi päällystekilometri maksaa
Päällystämisen hinta on kohonnut merkittävästi viime vuosien aikana.Vuonna 2020 päällystettiin noin 4 000 kilometriä 220 miljoonalla eurolla, mutta kolme vuotta myöhemmin kustannusten nousu on leikannut merkittävästi päällystyskilometrejä.
”Tänä vuonna päästään hieman pienemmällä rahamäärällä vain noin 1 500 kilometriin”, Väyläviraston väylänpidon toimialajohtaja Virpi Anttila toteaa.
Nyrkkisääntönä työn hinnassa Väyläviraston toimialajohtaja pitää noin 100 000 euroa päällystettyä kilometriä kohti. Siltojen kohdalla summat pyörivät sillan koosta ja toimenpiteestä riippuen sadoista tuhansista aina sataan miljoonaan euroon asti.
”Jos saisimme esimerkiksi 50 miljoonaa euroa lisää siltoihin vuosittain, voisimme korjata nykyisen noin 100 sillan päälle vielä 30–40 siltaa”, Anttila summaa.
Kaikista vähäliikenteisimmillä ja erittäin huonokuntoisilla päällysteteillä tehdään soratieksi parantamisia, mutta Anttila sanoo näitä tapahtuvan vuosittain keskimäärin noin 50 kilometrillä.
Destian johtava konsultti Pertti Virtala arvioi päällysteen uusimisen maksavan noin 91 000–105 000 euroa kilometriltä.
”Päällystäminen maksaa viimeisimmän laskelman mukaan noin 13–15 euroa neliöltä”, Virtala kertoo.
Hän kuitenkin huomauttaa alan kustannuskehityksen olleen voimakasta, mistä johtuen aivan tarkasti summaa ei voida sanoa.
Jos tien rakennetta joudutaan päällysteen lisäksi parantamaan, puhutaan moninkertaisista summista.
”Rakenteen parantaminen maksaa noin 2–4-kertaisesti päällystämiseen verrattuna, mutta vaihtelee paljon tilanteista ja kohteista riippuen”, Virtala huomauttaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





