Verkkokaupat eivät enää löydä uusia asiakkaita
Kasvu jatkuu silti, sillä asiakkaat ostavat verkosta aiempaa useammin.Noin neljä viidesosaa suomalaisista ostaa verkkokaupasta. Osuus ei ole enää parin viime vuoden aikana kasvanut, selviää tutkimustoimisto IROResearchin tutkimuksesta.
Suurimmalla osalla tavallisten kauppojen suosijoista ei ole tarvetta ostaa verkosta. Noin joka viides verkko-ostamista välttäneistä sanoo syyksi verkko-ostamisen turvattomuuden.
"Näyttää olevan tietty ryhmä, joka ei tällä hetkellä osta verkosta, vaikka mikä olisi", IROResearchin asiakkuusjohtaja Vesa Väisänen arvioi.
Hän sanoo, että tavallisessa myyntipisteessä asioimisen vaikeuttaminen tai estäminen voi toki tuoda uusia asiakkaita verkkokauppaan. Jos bussilippua ei enää saa lipunmyyjältä, matkustaja ostaa sen verkosta.
Verkkokauppa kuitenkin kasvaa, koska verkosta ostava enemmistö ostaa sen kautta entistä useammin. Tutkimukseen haastateltiin tuhat vastaajaa.
Mainosestot vaikuttavat
Verkkokaupasta ostetaan useimmin matkoja, pääsy- ja elokuvalippuja, vaatteita, kirjoja ja lehtiä sekä viihde-elektroniikkaa ja tietotekniikkaa. Kaikkia näitä tuoteryhmiä on ostanut vähintään 30 prosenttia verkko-ostoksia tekevistä vastaajista.
Viihde-elektroniikan ja tietotekniikan ostaminen on jopa vähentynyt. Verkko-ostoksia tekevistä 30 prosenttia ilmoitti ostaneensa vuoden aikana viihde-elektroniikkaa tai tietotekniikkaa. Vuotta aiemmin luku oli viisi prosenttiyksikköä korkeampi.
"On mahdotonta sanoa, onko viiden prosenttiyksikön pudotus trendin alku vai häiriö", Väisänen sanoo.
Viihde-elektroniikan ja tietotekniikan tuotteet ovat miesten suosituin verkkokauppaostos. Naiset taas ostavat verkkokaupasta erityisesti vaatteita.
Väisänen nostaa yhdeksi verkkokaupan lisääntymisen mahdolliseksi hidasteeksi Adblock-ohjelmat, jotka estävät mainosten näkymisen. Ohjelman asentaneilla verkkokauppojenkaan mainokset eivät tule näkyviin. Tällä hetkellä pöytäkoneella mainokset estää joka viides, mutta puhelimella selkeästi harvempi. Mainosestojen yleistyminen jää nähtäväksi, Väisänen sanoo.
"Jos se yleistyy mobiilissa, se olisi mainostajille merkityksellinen ja vakava asia."
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

