Bussi kulkee suomalaisella dieselillä
UPM testaa uusiutuvaa dieseliään raskaan liikenteen koeajoissa.UPM aloittaa kotimaisen puupohjaisen dieselin koeajot pääkaupunkiseudun bussiliikenteessä yhdessä Helsingin seudun liikenteen ja VTT:n kanssa. Koeajot alkavat lokakuussa 2015 ja ne kestävät vähintään vuoden ajan.
Alkavissa raskaan liikenteen liikennekoeajoissa tutkitaan UPM:n uusiutuvan dieselin vaikutuksia bussin moottoriin sekä päästöjä ja kulutusta verrattuna tavalliseen fossiiliseen dieseliin. Liikennekoeajot ajetaan Helsingin ja Keravan välisessä bussiliikenteessä. Koeajoissa on käytössä neljä identtistä Volvon Euro VI -luokan bussia, joissa on päästötasoltaan alhainen ja tehokas moottori.
"Meistä on erityisen hienoa, että olemme koeajoilla mukana Helsingin seudun liikenteen päästöttömään joukkoliikenteeseen tähtäävässä hankkeessa, jonka yhtenä merkittävänä tavoitteena on siirtyä käyttämään 100 prosenttisesti uusiutuvia biopolttoaineita dieselkalustossaan lähivuosina", sanoo UPM Biopolttoaineiden myynti- ja markkinointijohtaja Sari Mannonen.
Bussikoeajot ovat myös osa VTT:n koordinoimaa laajempaa "BioPilot" hanketta, jolla kannustetaan yrityksiä kaupallistamaan liikenteen uusiutuvan energian ratkaisuja.
"Edistykselliset, kestävän kehityksen mukaiset biopolttoaineet ovat Suomelle merkittävä mahdollisuus, sillä ne voivat toimia meille ohituskaistana vähähiilisyyteen. Kun mietitään tieliikenteen päästöjen vähentämistä sekä teknologisesta että taloudellisesta näkökulmasta, Suomen kannattaisi seuraavien vuosien aikana panostaa kotimaiseen biopolttoainetuotantoon. VTT on jo aiemmin testannut kotimaista UPM BioVerno -dieseliä sekä henkilöautoissa että bussin moottoreissa hyvin tuloksin", sanoo VTT:n tutkimusprofessori Nils-Olof Nylund.
Sekä VTT että bussien valmistaja Volvo testaavat kaikki koeajobussit ennen testin alkua, testien puolivälissä ja koeajojen loputtua.
Polttoaine valmistetaan selluntuotannon tähteestä mäntyöljystä eikä tuotannossa käytetä ravinnoksi soveltuvia raaka-aineita. UPM BioVerno -diesel soveltuu kaikkiin dieselmoottoreihin.
Puupohjaisen dieselin tuotanto aloitettiin Lappeenrannan biojalostamolla tammikuussa 2015. Laitoksen tuotantokapasiteetti on 120 miljoonaa litraa uusiutuvaa dieseliä vuodessa. UPM BioVerno on suomalainen Avainlipputuote.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

