Väyläverkoston korjausvelka jälleen kasvuun – nykyinen rahoitus ei riitä
Tieverkon kunnossapidon tasapainottaminen vaatisi vuosittain 200–300 miljoonaa euroa lisää.
Pelkästään tieverkon kunnossapitoon tarvittaisiin 200–300 miljoonaa euroa lisää vuosittain. LEHTIKUVA / Heikki Saukkomaa.Suomen väyläverkon rapistuminen jatkuu, sillä nykyinen Väyläviraston rahoitus ei riitä tilanteen korjaamiseen. Asiasta kertoo viraston johtava asiantuntija Vesa Männistö Uutissuomalaiselle.
Tieverkon kunnossapidon tasapainottaminen vaatisi vuosittain 200–300 miljoonaa euroa lisää. Rataverkon puolella rahoitusvajaus on vajaat sata miljoonaa euroa vuodessa.
Korjausvelka kasvoi toissa vuonna alle kolmesta miljardista yli neljään miljardiin euroa, mikä johtui yleisen kustannustason noususta. Viime vuonna kasvu saatiin pysäytettyä ensimmäistä kertaa vuosiin hallituksen myöntämän 250 miljoonan euron lisärahoituksen ansiosta.
Tänä vuonna velka on kuitenkin taas kääntynyt nousuun, ja sama trendi jatkuu myös ensi vuonna. Männistö arvioi, että tämän vuoden lopussa korjausvelka on noin 4,3 miljardia euroa.
Suomessa on yli 50 000 kilometriä päällystettyjä maanteitä, joista noin viidennes on huonossa kunnossa. Vähäliikenteisillä teillä korjausvelka on noin 1,5 miljardia euroa, eikä siitä Männistön mukaan ole helppoa päästä eroon.
Rataverkon ja vesiväylien tilanne on parempi kuin tieverkon, mutta ongelmia on silti.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



