Opettajien lopetettava oppilaiden kutsuminen tytöiksi ja pojiksi: "Ylikorostaa sukupuolen merkitystä"
Koulujen on luotava ensi vuodeksi tasa-arvosuunnitelma. Opetushallitus on luonut sen pohjaksi oppaan.
Lasten satutunti Vuorelan kirjastossa Siilinjärvellä. Opettajien tulisi opetushallituksen mukaan miettiä myös kirjojen sukupuolirooleja ja kääntää niitä päinvastaisiksi. Kuva: Pentti VänskäTasa-arvo ja yhdenvertaisuus nousevat ensi vuonna teemoiksi, joista jokaisella oppilaitoksella on oltava ensi vuonna suunnitelma. Opetushallitus suosittelee opastaan "Tasa-arvotyö on taitolaji" suunnitelmien pohjaksi ja käytännön avuksi.
Suunnitelmien tarkoitus on laajentaa oppilaiden sukupuolikäsitystä ja kokemusta sukupuolten kirjosta ja ehkäistä valintojen tekemistä sukupuolittuneiden odotusten perusteella.
"Kapeista käsityksistä aiheutuu vakavia ongelmia kuten kiusaamista ja ulkopuolelle jättämistä, yksinäisyyttä, koulutuksen keskeyttämistä, syrjäytymistä ja itsetuhoisuutta, jopa itsemurhia", oppaassa todetaan.
Oppilaita olisi pystyttävä arvioimaan yksilöinä, ei sukupuolensa edustajina. Tässä ei kuitenkaan ole onnistuttu. Kansallisissa oppimistulosten arvioinneissa on viimeisten 10 - 15 vuoden aikana tullut esiin, että opettajien antamat arvosanat eivät vastaa todettua oppilaiden osaamista.
"Merkille pantavaa on se, että tytöillä ja pojilla kouluarvosanat näyttävät määräytyneen erilaisin perustein. On todettu, että pojat saavat usein parempia arvosanoja kuin heidän osaamisensa edellyttäisi, ja tyttöjä arvioidaan vastaavasti ankarammin", oppaassa kerrotaan.
Yksi konkreettinen keino välttää stereotypioiden vahvistamista on huomion kiinnittäminen oppilaiden puhutteluun ja ryhmittelyyn sukupuolen perusteella.
"Lapsia on tärkeää puhutella nimillä, ei joukkona 'tytöt' tai 'pojat'", oppaassa neuvotaan. "Sukupuoli on vain yksi ominaisuus monien ominaisuuksien joukossa. Sen jatkuva mainitseminen antaa lapselle ylikorostuneen käsityksen sukupuolen merkityksestä."
Erisukupuolisten ystävyyssuhteiden rohkaiseminen on myös yksi oppaan tavoitteista.
Opettajan halutaan kiinnittävän huomiota myös puheenvuorojen jakamiseen: tyttöjen ja poikien olisi tärkeää saada yhtä paljon puhetilaa. Oppimateriaalien sukupuolirooleja on hyvä kääntää aika ajoin ja sukupuolen merkitys on syytä tiedostaa eri aineiden opetuksessa.
Aiheesta uutisoi ensin Helsingin Sanomien Nyt-liite.
Lue lisää:
Grahn-Laasonen Ylellä: Äidit töihin jo tällä hallituskaudella, "miksi siirtää seuraavalle?"
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
