"Halpuuttaminen tuhoaa brändit"
MTK-Etelä-Savon puheenjohtaja Juha Paajanen ihmettelee kuinka kauppa toivoo tuottajilta brändituotteita, mutta samaan aikaan itse romuttaa valmiita brändejä halpuutuksella."Suomalaiselle tuottajalle on esitetty talouden ongelmien ratkaisuksi tuotteiden brändäystä. Nämä brändi -toiveet ovat tulleet esille nimenomaan kaupan puolelta. Kuitenkin nyt näitä brändituotteita ollaan halpuuttamassa ja mielikuva korkealaatuisesta tuotteesta saadaan kyllä romuttumaan hyvinkin nopeasti", Paajanen sanoi viitaten muun muassa Oltermanni-juuston hinnan laskuun.
Paajanen laskee, että Suomen ruokamarkkinoilla pyörii kokonaisuudessaan 13 miljardia euroa. "Siitä varmasti riittää jaettavaa."
"Tuoton jakaantumisen kohtuullisuutta voi jokainen arvioida, kun kaupan pääoman tuotto ruokakaupassa on noin 30 prosenttia, jalostavan teollisuuden tuotto on 3–5 prosenttia ja alkutuottajan tuotto menee negatiiviseksi eli tuottajat syövät seiniään."
Paajanen puhui keskiviikkona MTK-Etelä-Savon syyskokouksessa. Etelä-Savon kokous oli syksyn viimeinen MTK-liittojen kokous.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

