Suomalaisesta sianlihasta huippuluokan brändi
Maaseudun Tulevaisuus kertoi perjantaina 28.2. ilouutisen. Kiina myönsi luvan ohran viennille, ja sianlihan vuoro on seuraavana. Yksi asia jutussa kuitenkin särähti: Atrian varatoimitusjohtaja Jari Leija kertoi, että alkuvaiheessa Kiinaan saatetaan viedä vähempiarvoisia ruhon osia, joille on niukasti kysyntää kotimaassa.
Eikö kuitenkin kannattaisi lähteä Kiinan valtaisille markkinoille heti parhailla tuotteilla? Kiinan elintaso kasvaa jatkuvasti ja sitä myöten kuluttajien laatutietoisuus.
Jos Suomesta heti aluksi viedään pelkästään halpoja ruhon osia, syntyy kiinalaisille mielikuva suomalaisesta lihasta bulkkituotteena.
Suomalaisella sianlihalla, ja elintarvikkeilla yleensä, on maailman tiukimmat tuotantokriteerit. Käytämme vähän antibiootteja ja torjunta-aineita eikä salmonella riivaa. Eikö siis olisi jo korkea aika hyödyntää nämä kilpailuedut elintarvikeviennissämme?
Olisikin tutkittava kiinalaisen ylä- ja keskiluokan kulutustottumukset ja brändätä eli tuotteistaa suomalainen sianliha heidän vaatimustensa mukaiseksi. Laadun sekä laatumielikuvan avulla on mahdollista saavuttaa korkeampi kate. Tämä saattaisi tuoda helpotusta suomalaisen sianlihantuottajan ahdinkoon.
Meillä on mahdollisuus profiloitua koko maailman silmissä premium- eli huippuluokan elintarviketuotteisiin. Helppoa tämä ei tietysti ole, mutta mahdollista. Kyse on vain taitavasta markkinoinnista. Elintarvikkeemme ovat jo nyt huippuluokkaa.
Esimerkit suomalaisen ruoan arvostuksesta ovat lukemattomat. Aikakirjat kertovat, että suomalainen voi oli puhtautensa ja hyvän makunsa vuoksi mitä suurinta herkkua keisarin ajan Pietarissa. Tänäkin päivänä pietarilainen kuluttaja himoitsee suomalaista ruokaa. Italialaiset vievät Pohjois-Karjalan herkkutatit poimijoiden käsistä, ja keskieurooppalaiset vieraamme ylistävät suomalaista järvikalaa.
Osaisimmeko vielä vakuuttaa kiinalaiset sianlihan suhteen?
Antti Närhi
viljanviljelijä
Laukaa
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
