Kaasuputkivaurion aiheuttajaksi epäillään kiinalaisalusta –tutkinnan yhteydessä löydetty ”möykky” paljastui ankkuriksi
Kaasuputken vauriopaikasta joidenkin metrien päästä löytyneen ankkurin epäillään aiheuttaneen sekä raahausjäljen että itse vaurion.
Balticconnector-kaasuputken rikkoutumiskohdan läheltä löydetty laivan ankkuri Rajavartiolaitoksen kuvassa. Kuva esiteltiin KRP:n, Rajavartiolaitoksen ja Merivoimien yhteisessä tiedotustilaisuudessa. LEHTIKUVA / Heikki Saukkomaa.Balticconnector-kaasuputken vaurion aiheuttajaksi epäillään Hongkongin lipun alla purjehtivaa Newnew Polar Bear -alusta, kertoo Keskusrikospoliisi (KRP). KRP:n mukaan vaurioon johtaneiden tapahtumien kulku on pystytty osoittamaan todistusaineiston ja datan perustella.
Seuraavaksi arvioidaan kaasuputken rikkoutumiseen liittyvien toimien ja tapahtumien mahdollista tahallisuutta. KRP:n mukaan nyt selvitetään, onko tapahtumissa kyseessä tahallisuus, vahinko tai huono merimiestaito. Mahdollisiin motiiveihin on KRP:n mukaan liian aikaista ottaa kantaa.
Kaasuputken vaurion tutkinnan yhteydessä löytynyt niin sanottu möykky on paljastunut KRP:n mukaan ankkuriksi. Rajavartiolaitos ja Merivoimat paikansivat ja puhdistivat ankkurin, jonka kerrottiin painavan kuusi tonnia. Ankkuri nostettiin ylös viime yönä aamuyöllä, KRP kertoo.
Tiedotustilaisuudessa puhunut tutkinnan yleisjohtaja Risto Lohi KRP:stä kuvasi, että meren pohjasta on havaittavissa, kuinka kaasuputken vauriopaikalle johtaa leveä, 1,5–4 metriä leveä raahausjälki.
Kaasuputken vauriopaikasta joidenkin metrien päästä löytyneen ankkurin epäillään aiheuttaneen sekä raahausjäljen että itse vaurion.
Putkivauriokohdan jälkeen puolestaan jatkuu kapeampi raahausjälki pitkälle merenpohjassa. Kapea raahausjälki sopii KRP:n mukaan mitoiltaan siihen osaan, jolla ankkuri kiinnittyy ketjuunsa.
KRP kertoo saaneensa viranomaisyhteistyön kautta havainnon siitä, että kiinalaisaluksen vasen keula-ankkuri näyttäisi puuttuvan tai siitä ei ollut varmaa havaintoa.
KRP:n mukaan kiinalaisaluksen roolin selvittäminen jatkuu ja aluksen liikkeet ovat tällä hetkellä päätutkintalinja, mutta myös vaihtoehtoiset tapahtumainkulut otetaan huomioon.
Lohi kertoi, että aluksen ja sen kapteenin kanssa pyrittiin vapaaehtoiseen kontaktiin, mutta lähestymisyritykset eivät tuottaneet tulosta.
KRP:n mukaan alus oli Suomen talousvyöhykkeellä, ei aluevesillä, joten pakkotoimenpiteet eivät olleet juridisesti mahdollisia.
KRP kertoo saaneensa viranomaisyhteistyön kautta havainnon siitä, että kiinalaisaluksen vasen keula-ankkuri näyttäisi puuttuvan tai siitä ei ollut varmaa havaintoa.
”Tämä loi tietysti myös intressin saada yhteys laivaan”, Lohi sanoi.
Aluksen puhuttamiseen ja tarkastukseen oli varauduttu, jos se olisi tullut Suomen aluevesille. Alusta tavoiteltiin KRP:n mukaan käytettävissä olevilla viestintäkanavilla.
”Sanotaanko näin, että ne syyt, minkä takia alus ei omalta kurssiltaan voinut poiketa, vaihtelivat tutkinnan edetessä, eli vaikutti meidän näkökulmasta vastahankaiselta”, Lohi kertoi.
Koska alus ei ollut Suomen aluevesillä vaan talousvyöhykkeellä, puhuttelu olisi ollut vapaaehtoisuuteen perustuvaa. Alus jatkoi matkaansa. KRP:n mukaan kiinalaisalus on tällä hetkellä Venäjän aluevesillä.
Kiinalaisaluksen tavoittamiseksi on tehty KRP:n mukaan myös kansainvälistä yhteistyötä. Parhaillaan on meneillään yhteistyö Kiinan viranomaisten kanssa.
Suomen ja Viron välinen Balticconnector-kaasuputki vaurioitui kaksi viikkoa sitten 8. lokakuuta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


