Mediamainonnan määrä kääntyi viime vuonna nousuun
Mainonta kasvoi perinteisellä mediaryhmäjaottelulla kaikissa muissa ryhmissä paitsi painetussa mediassa.
Verkkomedian osuus perinteisellä jaottelulla koko mainonnan potista on kolmannes. Kuva: LEHTIKUVA / RONI REKOMAAMediamainontaan käytettiin viime vuonna enemmän rahaa kuin edellisvuonna. Mainontaan käytettiin yhteensä runsaat 1,2 miljardia euroa ja kasvua oli yli kaksi prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Luvut perustuvat Kantar TNS:n tietoihin.
Mainonta kasvoi perinteisellä mediaryhmäjaottelulla kaikissa muissa ryhmissä paitsi painetussa mediassa, jossa pudotusta oli esimerkiksi sanomalehdissä 11 prosenttia. Prosentuaalisesti eniten kasvoivat ulkomainonta ja verkkomediamainonta. Televisiomainonnan määrä pysyi ennallaan.
Verkkomedian osuus perinteisellä jaottelulla koko mainonnan potista on kolmannes, painettujen sanomalehtien runsas viidennes ja television melkein viidennes.
Jos mediaryhmien jaotteluun sisällytetään digitaalinen mainonta, tilanne muuttuu hieman. Tällöin painettujen ja digitaalisten sanomalehtien yhteenlaskettu osuus koko mainonnan potista on kolmannes, lineaarisen ja netti-tv:n yhteenlaskettu osuus vähän yli viidennes.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
