S-ryhmä on palautunut koronasta hyvin: hotellien ja ravintoloiden myynti kasvoi huimasti
S-ryhmän myynti kasvoi edellisvuodesta tammi–syyskuussa.
Hotellit ja ravintolat ovat jälleen nosteessa koronapandemian aiheuttaman kadon jälkeen. Kuva: Eetu AhanenS-ryhmä tiedottaa sen verottoman vähittäismyynnin olleen tammi-syyskuussa yhteensä noin 10 567 miljoonaa euroa. Kasvua edelliseen vuoteen verrattuna oli 6,2 prosenttia.
Marketkaupassa kasvua oli 8,5 prosenttia saman aikavälin myynnin oltua noin 7725 miljoonaa euroa. S-ryhmän mukaan mittaushistorian lämpimin syyskuu nosti juomien kysyntää, mikä näkyi myynnin kehityksessä.
Marketkaupan kasvu näkyi myös verkossa. Ruoan verkkokaupan S-kaupat-palvelussa kasvu oli parhaimmillaan kuukausitasolla yli 20 prosenttia edellisvuotta ripeämpää. Prisma.fi-verkkokaupan myynti taas kasvoi vuoden kolmannella kvartaalilla yli 30 prosenttia edellisvuodesta.
Hotelli- ja ravintolapuolella myynnin kasvua oli tammi-syyskuussa edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna jopa 15,5 prosenttia myynnin ollessa noin 607 miljoonaa euroa. Tämä tarkoittaa sitä, että S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupan myynti oli jo lähes koronaa edeltävän vuoden 2019 tasolla.
Kesäsesongissa erottui erityisesti heinäkuu, jolloin kauppa kävi ravintoloissa ja hotelleissa ennätysvilkkaasti. Myös alkusyksyn kysyntä on ollut S-ryhmän mukaan hyvää.
”Hotellien ja ravintoloiden hyvä kesäkausi ja palautuminen raskaista koronavuosista on todella hienoa ja pitkäjänteisen työn tulos. Suomen ja Viron osalta tammi–syyskuun myynti jopa ylitti vuoden 2019 tason”, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook kertoo tiedotteessa.
Krook odottaa pikkujoulukaudesta hyvää talouden epävarmuustekijöistä huolimatta.
”Ihmisten kohtaamistarve ei ole kadonnut etätyön yleistymisen myötä, vaan päinvastoin yhdessäoloon halutaan panostaa”, Krook toteaa.
Polttoaineen maailmanmarkkinahinnat näkyivät S-ryhmän liikennekaupassa. Myynti jäi 5,6 prosenttia edellisvuoden tasosta tammi-syyskuun kokonaismyynnin oltua noin 1642 miljoonaa euroa. Suomalaiset liikkuivat kesällä hieman edellisvuotta enemmän ja mökki- ja viikonloppumatkailu jatkui aktiivisena myös syyskuussa.
Kasvua nähtiin myös S-ryhmän tavaratalo- ja erikoisliikekaupan myynnissä eli Sokoksissa ja Emotion-ketjussa tammi–syyskuussa. Myynti oli tällä aikavälillä noin 191 miljoonaa euroa, jossa kasvua oli edellisvuoteen verrattuna 5,8 prosenttia. Erityisesti 3+1 Päivää -kampanja oli onnistunut. Myynti oli kampanjan 30-vuotisen historian paras.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






