Näin presidenttiehdokkaat perustelevat kampanjointia TikTokissa: ”Tavoittaa nuoria, tietoturvariskit huomioitu”
Ehdokkaat perustelevat TikTokin käyttöä sillä, että varsinkin nuoret ovat jo siellä.
Pekka Haavisto (Vihr.), Mika Aaltola, Li Andersson (vas.) ja Olli Rehn (kesk.) tuottavat sisältöjä kampanjansa TikTok-tileille. Hjallis Harkimo (liik.) on ollut sovelluksessa jo pitkään aktiivinen. Kuva: Sanne Katainen, Kari Salonen, Jarkko Sirkiä, Carolina Husu, Unsplash, kuvankäsittely: Aatu JaakkolaPresidentinvaaliehdokkaat perustelevat TikTokin käyttöä etenkin nuorten, ja muiden muita medioita harvoin seuraavien ihmisten tavoittamisella.
”Ajattelen, että poliitikon on hyvä olla keskustelemassa siellä, missä ihmisetkin ovat. TikTokissa on paljon sellaisia suomalaisia – ennen kaikkea nuoria – joita ei välttämättä muista kanavista tavoita”, kommentoi Pekka Haavisto (vihr.).
”Politiikka kuuluu kaikille ja vaikuttaa meidän kaikkien arkeen, joten keskusteluareenat eivät voi rajoittua vain tietyille yleisöille”, sanoo vaalien vuoksi tilin luonut Li Andersson (vas.).
Molemmat kertovat käyttävänsä TikTokiin erillistä puhelinta. Molemmat myös uskovat, että jatkaisivat palvelun käyttöä myös presidentteinä.
Niin ikään Mika Aaltolan kampanja pitää TikTokissa hyvänä sitä, että se tavoittaa muun mediakentän ulottumattomiin jääviä käyttäjiä.
”TikTokissa on yli miljoona suomalaista käyttäjää. Hyöty piilee siinä, että voimme nopeasti viestiä tärkeitä asioita, joita kaikki eivät välttämättä huomaa arjen kiireessä”, tiimi kertoo.
Valinnan jälkeen käytön jatkamista arvioitaisiin uudestaan. Kampanjasta huomautetaan, että vain harva länsimainen valtionjohtaja on palvelussa aktiivinen. Tietoturvahuolet otetaan kampanjan mukaan vakavasti.
Olli Rehnin (kesk.) kampanjalle on luotu tili, mutta sillä ei ole vielä sisältöä. Rehnin mukaan tarkoitus on jakaa siellä ehdokkaan näkemyksiä ja kampanjatunnelmia. Palvelun käytön jatkoa presidenttinä hän miettisi uudelleen.
Myös Rehn kertoo torjuvansa tietoturvaongelmia käyttämällä palvelua muulla, kuin työ- tai virkapuhelimella.
Rehnin nimellä löytyy myös toinen käyttäjää, jossa on runsaasti keskustamyönteisiä videoita. Se on kuitenkin kampanjaan liittymättömän yksityishenkilön luoma.
Kokoomuksen presidenttiehdokas Alexander Stubbin kampanjan mukaan puolue suosittaa henkilökunnalleen TikTokin käyttämistä erillisillä laitteilla.
Hjallis Harkimolla (Liik.) on oma TikTok-tili, jolla hän tuottaa etenkin omaan vapaa-aikaansa liittyvää sisältöä.
”Tiktokilla tavoittaa nuoria, Instagramilla vähän vanhempia, samoin Facebookilla.”
Harkimo kertoo olevansa varovainen sovelluksen käytön suhteen.
Jussi Halla-aholla (ps.) ei ole palvelussa kampanjatiliä, mutta puolueen tilillä jaetaan myös presidentinvaaleihin liittyvää sisältöä.
”Tietoturvaongelmiin suhtaudutaan myös Tiktokin suhteen vakavasti ja niiden torjumiseksi on tehty järjestelyjä, jotka eivät ole julkisia”, kampanjasta kerrotaan.
Kristillisdemokraattien Sari Essayah tai hänen luotsaamansa puolue eivät TikTokia käytä.
”Käytämme aktiivisesti etenkin Facebookia, Instagramia, X:ää (ent. Twitter) ja Youtubea. Jodelin käyttöä olemme suunnitelleet”, Essayah sanoo.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








