
Rakentaminen ja talokauppa kirittivät Keskon tuloksen harjakorkeuteen
Kauppakonserni Kesko teki sen jälleen. Ennätystulos myös vuoden toisella neljänneksellä. Yritysasiakaskauppa vetää Keskon rakentamisen toimialaa. Foodservicen ravintolamyynti palautui rajoitusten purettua.
Rakentaminen ja remontointi jatkuivat vilkkaana Pohjois-Euroopassa, myös vihreä siirtymä tukee kysyntää. Kesko hyötyi kohonneista hinnoista, jotka kasvattavat myös rakentamisen ja talotekniikan kaupan markkinaa.Keskon alkuvuoden suhteellisesti suurin kaupan kasvutoimiala oli Rakentaminen ja Talokauppa, ja siinä eritoten yritysasiakaskauppa.
Rakentamisen ja talotekniikan kaupassa keskittyminen yritysasiakaskauppaan toi huhti ‒kesäkuussa sektorille ennätystuloksen, 109,5 miljoonaa euroa. Liikevaihto kasvoi 106 miljoonaa euroa.
Liikevaihto kasvoi yritysasiakaskaupan hyvän kehityksen ansiosta, erityisesti teknisen tukkukaupan myynnin kasvu oli Keskon mukaan vahvaa kaikissa toimintamaissa.
Myös rautakaupassa yritysasiakasmyynti kasvoi toisella vuosineljänneksellä, mutta kasvu hidastui. Kuluttajakaupassa myynti puolestaan laski.
"Rakentaminen ja remontointi tehdään entistä enemmän ammattilaisten toimesta. Keskon myynnistä rakentamisen ja talotekniikan kaupassa jo 80 ptosenttia tulee yritysasiakaskaupasta”, raportoi Keskon pääjohtaja Mikko Helander tulostiedotteessa.
Tammi‒kesäkuussa rakentamisen ja talotekniikan kaupan liikevaihto kasvoi 14,2 prosenttia ja vertailukelpoisesti 13,9 prosenttia.
Kesko-konsernin liikevaihto oli huhti-kesäkuussa 3 108,5 milj. euroa (3-4, 2021: 2 988,2 milj. euroa), ja se kasvoi vertailukelpoisesti 3,9 prosenttia. Vertailukelpoinen liikevoitto oli 236,0 milj. euroa ja liikevoitto kasvoi 16,6 miljoonaa euroa.
Tammi‒kesäkuussa konsernin liikevaihto oli 5 815,8 miljoonaa euroa ja konsernin liikevaihto kasvoi vertailukelpoisesti 5,1 prosenttia. Liikevaihto kasvoi vertailukelpoisesti Suomessa 3,6 prosenttia ja muissa toimintamaissa 11,9 prosenttia.
Päivittäistavarakaupan tulos parani Kespron ja K-ruokakauppojen hyvän kehityksen ansiosta. Liikevaihto kasvoi 5,1 prosenttia. Kespron liikevaihto kasvoi lähes 30 % kulutuksen siirtyessä pandemian jälkeen entistä enemmän ravintoloihin. Myynti K-ruokakaupoille kasvoi prosentin.
Ruoan kallistuminen kasvattaa koko ruokakaupan markkinaa, mutta vaikuttaa myös kuluttajakäyttäytymiseen.
Kespron foodservice-liiketoiminnan liikevaihdon kasvu huhti-kesäkuussa oli 29,4 prosenttia. Vertailuvuotta lievemmistä koronarajoituksista johtuen kulutus painottui edelliseen vuoteen verrattuna suhteellisesti enemmän foodservicepalveluihin kuin vähittäiskauppaan.
Myynti K-ruokakauppa-ketjuille tammi‒kesäkuussa laski 0,5 prosenttia. Ruoan verkkokaupan myynti laski 7,9 prosenttia. Sen osuus K-ryhmän päivittäistavaramyynnistä oli noin 3,4 prosenttia.
Kesko antoi positiivisen tulosvaroituksen 25. huhtikuuta.
Konserni täsmensi tulostiedotteessaan arviotaan koko vuoden tuloksestaan. Yhtiö arvioi vuonna 2022 vertailukelpoisen liikevoiton olevan haarukassa 750–840 miljoonaa euroa. Aiemmin Kesko arvioi vertailukelpoisen liikevoiton olevan 730–840 miljoonaa euroa.
Epävarmuuksia tuovat käynnissä oleva sota Ukrainassa, ongelmat Euroopan energiamarkkinoilla, kiihtyvä inflaatio, korkojen nousu ja covid-19 pandemian kehittyminen.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
