Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • vierasyliö Toimiva liikesuhde on tärkeä

    EU-ajan rakennemuutos on

    jatkunut jo lähes kaksi vuosikymmentä, ja jatkuu yhä.

    Muutoksen vaatimukset

    ravistelevat monia aloja. Myös maataloussektorin on pitänyt sopeutua ja erikoistua kasvu- ja kannattavuuspyrkimyksissään. Tämä koskee niin maataloustarvikekauppaa kuin päätoimisia ja osa-aikaisia maatalousyrittäjiä. Näissä oloissa maatalouskaupan ja maatalousyrittäjän hyvällä liikesuhteella on merkitystä.

    Maatalouskauppa on hyvin keskittynyttä ja siten muistuttaa päivittäistavarakauppaa. Taustalla ovat myös samat toimijat: S- ja K-ryhmä, joiden yhteenlaskettu markkinaosuus on yli

    80 prosenttia. Näiltä maatalousyrittäjät pääasiassa hankkivat tuotannossaan tarvitsemiaan koneita, laitteita ja muita

    tarvikkeita.

    Kauppaa käydään myös

    toiseen suuntaan: Maatalouskauppa hankkii raaka-aineita,

    lähinnä rehu- ja leipäviljaa maatalousyrittäjiltä.

    Pääasiallisia maatalouskaupan asiakkaita ovat maatalousyrittäjät; maanviljelijät, karjatilalliset, isännät ja

    emännät. Tosin yrittäjä-nimike

    tuntuu vieraalta, koska maatalouden on katsottu olevan

    pikemminkin elämäntapa tai ammatti kuin yrittäjyyttä.

    Mutta nykypäivän markkinahenkisyys edellyttää erityisesti

    päätoimisilla maatiloilla tilakohtaista omavaraisuutta, liiketaloudellista johtamista ja itsenäistä päätöksentekoa, koneistettua ja kannattavaa tuotantoa.

    Maatalouskaupan ja maatalousyrittäjien välistä kaupankäyntiä voidaan pitää b-to-b-liikesuhteena, jossa asiakkaan ja myyjän

    välinen suhde on erilainen

    kuin kuluttajamarkkinoinnissa (b-to-c).

    Kuluttajamarkkinoilla asiakkaita saattaa olla suuri määrä, kun taas yrityspuolella asiakasmäärä on pieni, mutta asiakkaiden ostovolyymi on suuri. Pieni

    asiakaskunta mahdollistaa yleensä läheisen ja tutun liikesuhteen; jokainen asiakas

    koetaan tärkeäksi.

    Maatalousyrittäjien ostotarpeisiin vaikuttavat paljolti maatilan koko, tuotantosuunta ja sen erityisvaatimukset sekä investointitarpeet. Nämä

    erilaiset ostotarpeet luovat haasteita maatalouskaupalle.

    Maatalouskaupassa asiakaskunnan ylläpitäminen ja kehittäminen vaatii tietämystä eri tuotannonaloista, jotta kaikkia eri tuotantoryhmiin erikoistuneita asiakkaita osattaisiin

    palvella ja vastata heidän

    odotuksiinsa. Omanlaisensa

    haasteen luo myös maatalousyrittäjien tulotason epävarmuus, joka voi vaihdella suurestikin eri syistä, esimerkiksi suhdanne- ja tukisyistä ja sääolosuhteista.

    Yleensä liikesuhde on alasta riippumatta sisällöltään

    moninainen; se ei ole pelkkää transaktiotilannetta, jossa hyöty tai uhraus vaihdetaan rahaan.

    Liikesuhteissa asiakassuhde

    jää aivan liian usein tähän

    robottimaiseen vaihdantaan. Unohdetaan ihmiset ja vuorovaikutus, kuuntelu ja huomio kiinnittyvät yksioikoisesti

    hyötyyn.

    Maatalouskauppa on oma erikoistunut toimiala, joka on varsin tuotesidonnainen. Se joutuu valitsemaan oman

    strategiansa asiakassuhdejohtamiseen tai asiakashallintaan, jotta voidaan vastata asiakkaiden odotuksiin ja tarpeisiin. Tätä vaikeuttavat maatalouskaupan myymäläverkoston ja henkilöstön vähentäminen. Tällöin osapuolten välinen

    vuorovaikutteisuus kärsii.

    Hyvässä maatalouskaupan

    liikesuhteessa tärkeä seikka on arvon muodostuminen, joka syntyy luottamuksellisesta

    palvelu- ja vuorovaikutussuhteesta, tuotteiden laadukkuudesta sekä palvelun joustavuudesta ja vastaavuudesta.

    Palvelun laatuun sisältyy palvelun ripeys, täsmällisyys ja ystävällisyys.

    Palvelun joustavuus taas syntyy henkilökunnan kiireettömyydestä ja vilpittömästä

    kiinnostuksesta asiakkaiden ongelmien ratkaisuun. Ja

    palvelun vastaavuus käsittää henkilökunnan ymmärryksen asiakkaan tarpeita kohtaan ja yleisen asiantuntemuksen

    toimialalla.

    Onnistuessaan ne kuvaavat sitä yhteenkuuluvuuden

    tunnetta ja kokemusta, jotka syntyvät palvelutilanteissa

    asiakkaille.

    Mainitut seikat pohjautuvat siis pitkälti vuorovaikutustekijöihin, jotka ilmentävät hyvin vuorovaikutuksen sujuvuutta

    henkilökunnan ja asiakkaan välillä kuin myös sitä, miten luottamukselliset suhteet ovat.

    Voi siis sanoa, että mitä

    parempi ja luottamuksellisempi

    vuorovaikutus ja liikesuhde on, sitä helpompaa ja kiinnostavampaa on ratkaista asiakkaiden ongelmia. Tällöin myös asiakkaan on vaivattomampaa

    kääntyä ongelmatilanteissa sellaisen henkilön puoleen, jonka kanssa vuorovaikutus toimii.

    Henkilökunnan ja asiakkaiden välinen vuorovaikutus on myös maatalouskaupassa ensiarvoisen ratkaiseva tekijä liikesuhteen arvon muodostuksessa.

    Liikesuhteessa luottamus paljastuu henkilökunnan

    rehellisyytenä, joka tarkoittaa toiselle osapuolella annettujen lupausten täyttämisenä, vilpittömyytenä ja sanojensa takana seisomista.

    Asiantuntemus, innovatiiviset ratkaisut, uusien toimintatapojen ja räätälöityjen ratkaisujen tarjoaminen maatalousyrittäjälle, ovat tekijöitä, jotka synnyttävät maatilayrittäjälle

    arvoa ja joilla asiakas kokee saavansa vastinetta odotuksilleen.

    Tulevaisuudessa maatalouskaupan liikesuhdetta edistää pitkälti se, miten hyvin

    asiakkaiden ja henkilökunnan vuorovaikutus toimii, millaiset ovat henkilökunnan kyvyt

    vastata asiakkaiden tietotaitotarpeisiin sekä miten hyvin maatalouskauppa kykenee

    vastaamaan asiakkaittensa päämääriin ja tavoitteisiin. Tästä koituu hyötyä molemmille osapuolille.

    SILJA VELMALA

    Kirjoittaja on MML ja yrittäjä. Kirjoitus perustuu MML Leena Erälinnan maatalous- ja metsätieteiden väitöstutkimukseen, joka hyväksyttiin Helsingin yliopistossa 15.2.2013.

    Avaa artikkelin PDF