vierasyliö Toimiva liikesuhde on tärkeä
EU-ajan rakennemuutos on
jatkunut jo lähes kaksi vuosikymmentä, ja jatkuu yhä.
Muutoksen vaatimukset
ravistelevat monia aloja. Myös maataloussektorin on pitänyt sopeutua ja erikoistua kasvu- ja kannattavuuspyrkimyksissään. Tämä koskee niin maataloustarvikekauppaa kuin päätoimisia ja osa-aikaisia maatalousyrittäjiä. Näissä oloissa maatalouskaupan ja maatalousyrittäjän hyvällä liikesuhteella on merkitystä.
Maatalouskauppa on hyvin keskittynyttä ja siten muistuttaa päivittäistavarakauppaa. Taustalla ovat myös samat toimijat: S- ja K-ryhmä, joiden yhteenlaskettu markkinaosuus on yli
80 prosenttia. Näiltä maatalousyrittäjät pääasiassa hankkivat tuotannossaan tarvitsemiaan koneita, laitteita ja muita
tarvikkeita.
Kauppaa käydään myös
toiseen suuntaan: Maatalouskauppa hankkii raaka-aineita,
lähinnä rehu- ja leipäviljaa maatalousyrittäjiltä.
Pääasiallisia maatalouskaupan asiakkaita ovat maatalousyrittäjät; maanviljelijät, karjatilalliset, isännät ja
emännät. Tosin yrittäjä-nimike
tuntuu vieraalta, koska maatalouden on katsottu olevan
pikemminkin elämäntapa tai ammatti kuin yrittäjyyttä.
Mutta nykypäivän markkinahenkisyys edellyttää erityisesti
päätoimisilla maatiloilla tilakohtaista omavaraisuutta, liiketaloudellista johtamista ja itsenäistä päätöksentekoa, koneistettua ja kannattavaa tuotantoa.
Maatalouskaupan ja maatalousyrittäjien välistä kaupankäyntiä voidaan pitää b-to-b-liikesuhteena, jossa asiakkaan ja myyjän
välinen suhde on erilainen
kuin kuluttajamarkkinoinnissa (b-to-c).
Kuluttajamarkkinoilla asiakkaita saattaa olla suuri määrä, kun taas yrityspuolella asiakasmäärä on pieni, mutta asiakkaiden ostovolyymi on suuri. Pieni
asiakaskunta mahdollistaa yleensä läheisen ja tutun liikesuhteen; jokainen asiakas
koetaan tärkeäksi.
Maatalousyrittäjien ostotarpeisiin vaikuttavat paljolti maatilan koko, tuotantosuunta ja sen erityisvaatimukset sekä investointitarpeet. Nämä
erilaiset ostotarpeet luovat haasteita maatalouskaupalle.
Maatalouskaupassa asiakaskunnan ylläpitäminen ja kehittäminen vaatii tietämystä eri tuotannonaloista, jotta kaikkia eri tuotantoryhmiin erikoistuneita asiakkaita osattaisiin
palvella ja vastata heidän
odotuksiinsa. Omanlaisensa
haasteen luo myös maatalousyrittäjien tulotason epävarmuus, joka voi vaihdella suurestikin eri syistä, esimerkiksi suhdanne- ja tukisyistä ja sääolosuhteista.
Yleensä liikesuhde on alasta riippumatta sisällöltään
moninainen; se ei ole pelkkää transaktiotilannetta, jossa hyöty tai uhraus vaihdetaan rahaan.
Liikesuhteissa asiakassuhde
jää aivan liian usein tähän
robottimaiseen vaihdantaan. Unohdetaan ihmiset ja vuorovaikutus, kuuntelu ja huomio kiinnittyvät yksioikoisesti
hyötyyn.
Maatalouskauppa on oma erikoistunut toimiala, joka on varsin tuotesidonnainen. Se joutuu valitsemaan oman
strategiansa asiakassuhdejohtamiseen tai asiakashallintaan, jotta voidaan vastata asiakkaiden odotuksiin ja tarpeisiin. Tätä vaikeuttavat maatalouskaupan myymäläverkoston ja henkilöstön vähentäminen. Tällöin osapuolten välinen
vuorovaikutteisuus kärsii.
Hyvässä maatalouskaupan
liikesuhteessa tärkeä seikka on arvon muodostuminen, joka syntyy luottamuksellisesta
palvelu- ja vuorovaikutussuhteesta, tuotteiden laadukkuudesta sekä palvelun joustavuudesta ja vastaavuudesta.
Palvelun laatuun sisältyy palvelun ripeys, täsmällisyys ja ystävällisyys.
Palvelun joustavuus taas syntyy henkilökunnan kiireettömyydestä ja vilpittömästä
kiinnostuksesta asiakkaiden ongelmien ratkaisuun. Ja
palvelun vastaavuus käsittää henkilökunnan ymmärryksen asiakkaan tarpeita kohtaan ja yleisen asiantuntemuksen
toimialalla.
Onnistuessaan ne kuvaavat sitä yhteenkuuluvuuden
tunnetta ja kokemusta, jotka syntyvät palvelutilanteissa
asiakkaille.
Mainitut seikat pohjautuvat siis pitkälti vuorovaikutustekijöihin, jotka ilmentävät hyvin vuorovaikutuksen sujuvuutta
henkilökunnan ja asiakkaan välillä kuin myös sitä, miten luottamukselliset suhteet ovat.
Voi siis sanoa, että mitä
parempi ja luottamuksellisempi
vuorovaikutus ja liikesuhde on, sitä helpompaa ja kiinnostavampaa on ratkaista asiakkaiden ongelmia. Tällöin myös asiakkaan on vaivattomampaa
kääntyä ongelmatilanteissa sellaisen henkilön puoleen, jonka kanssa vuorovaikutus toimii.
Henkilökunnan ja asiakkaiden välinen vuorovaikutus on myös maatalouskaupassa ensiarvoisen ratkaiseva tekijä liikesuhteen arvon muodostuksessa.
Liikesuhteessa luottamus paljastuu henkilökunnan
rehellisyytenä, joka tarkoittaa toiselle osapuolella annettujen lupausten täyttämisenä, vilpittömyytenä ja sanojensa takana seisomista.
Asiantuntemus, innovatiiviset ratkaisut, uusien toimintatapojen ja räätälöityjen ratkaisujen tarjoaminen maatalousyrittäjälle, ovat tekijöitä, jotka synnyttävät maatilayrittäjälle
arvoa ja joilla asiakas kokee saavansa vastinetta odotuksilleen.
Tulevaisuudessa maatalouskaupan liikesuhdetta edistää pitkälti se, miten hyvin
asiakkaiden ja henkilökunnan vuorovaikutus toimii, millaiset ovat henkilökunnan kyvyt
vastata asiakkaiden tietotaitotarpeisiin sekä miten hyvin maatalouskauppa kykenee
vastaamaan asiakkaittensa päämääriin ja tavoitteisiin. Tästä koituu hyötyä molemmille osapuolille.
SILJA VELMALA
Kirjoittaja on MML ja yrittäjä. Kirjoitus perustuu MML Leena Erälinnan maatalous- ja metsätieteiden väitöstutkimukseen, joka hyväksyttiin Helsingin yliopistossa 15.2.2013.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
