Valvonta osui uudisasuntojen verkkomarkkinointiin – tällaisia kriittisiä tietoja puuttui myynti-ilmoituksista
Yhteensä 120 välitysliikkeelle annettiin valvontakirje.
Verkkomarkkinoinnista puuttui uudisasunnoista keskeisiä tietoja muun muassa taloyhtiölainaan liittyen. Kuvituskuva. Kuva: Petteri KivimäkiUudisasuntojen verkkomarkkinoinnista paljastui puutteita kuluttaja-asiamiehen ja aluehallintovirastojen valvontakampanjassa, selviää Kuluttaja- ja kilpailuviraston (KKV) tiedotteesta.
Valvontakampanjassa selvitettiin, miten hyvin verkkomarkkinoinnissa välitysliikkeiden uudisasunnoista ilmoitetaan ostajan kannalta olennaiset tiedot. Kuluttaja-asiamies ja aluehallintovirastot havaitsivat, että puutteita oli muun muassa taloyhtiölainaan liittyvien tietojen ilmoittamisessa.
Kuluttaja-asiamiehen linjauksen perusteella taloyhtiölainoitetuista uudisasunnoista on annettava tietoja muun muassa taloyhtiölainaan, asuinkohteen maapohjan vuokrasuhteeseen ja valinnaiseen vuokratonttiin.
"Asunnon hintaa ja vastikkeita koskevien tietojen pitää olla läpinäkyviä ja selkeitä.”
KKV:n tiedotteessa kerrotaan, että valvontakampanjassa havaittujen puutteiden seurauksena 120 välitysliikkeelle annettiin ohjaava valvontakirje, jonka tarkoituksena oli ohjeistaa liikkeitä lainmukaisesta menettelystä.
"Asunnon hintaa ja vastikkeita koskevien tietojen pitää olla läpinäkyviä ja selkeitä. Kuluttajan ei pidä joutua tilanteeseen, jossa hän joutuu etsimään olennaisia tietoja tai harkitsemaan uuden asunnon ostoa puutteellisten tietojen varassa", sanoo kuluttaja-asiamies Katri Väänänen.
Tiedotteen mukaan välitysliikkeet suhtautuivat saamiinsa huomautuksiin pääasiassa myönteisesti.
Uudisasuntojen verkkomarkkinoinnissa havaittiin puuttuvan muun muassa seuraava vaadittuja tietoja:
– Taloyhtiölainaa koskevat tiedot, kuten lainan korko ja takaisinmaksuaika
– Vastikkeiden yhteismäärä ja niiden erittely
– Pääomavastiketta koskevat tarkemmat tiedot
– Maapohjan hallintamuotoa koskevat tiedot
Markkinointivalvonnassa huomattiin lisäksi, että saman välitysliikkeen eri välittäjien markkinoinnissa saattoi olla huomattavia eroja.
Eroja löytyi myös riippuen siitä, toteutettiinko tietyn kohteen markkinointia välitysliikkeen omilla verkkosivuilla vai Oikotien ja Etuoven kaltaisissa verkkopalveluissa.
Vaikka välitysliikkeiden markkinointi oli osin vain vähän puutteellista, valvonnassa havaittiin lainmukaisten tietojen ilmoittamisessa olleen pääsääntöisesti useampia puutteita.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




