Polttomoottorit saivat jatkoajan: päästöttömiä synteettisiä polttoaineita käyttävien autojen myynti sallitaan myös 2035 jälkeen
EU:n suurin kansantalous ja autoteollisuuden mahtimaa Saksa näytti voimansa. Toisin kuin EU:n komissio esitti, sähköllä käyvä menopeli ei ole vuodesta 2035 lähtien ainoa vaihtoehto uuden henkilöauton tai kevyen hyötyajoneuvon ostajalle.München
Päästöttömiä synteettisiä polttoaineita voidaan käyttää nykyisissä polttomoottoriautoissa. Kuva: Carolina HusuEU-komission alkuperäisen esityksen mukaan uusien polttomoottoriautojen rekisteröinti olisi kielletty vuoden 2035 jälkeen. Vain sähköllä käyvät henkilöautot ja kevyet hyötyajoneuvot olisi sen jälkeen luokiteltu täysin päästöttömiksi.
Esitys on osa ilmastopakettia, jolla EU:sta yritetään tehdä ilmastoneutraali vuoteen 2050 mennessä. Liikenne on yksi keskeisimmistä päästöjen aiheuttajista.
EU:n parlamentti on jo siunannut esityksen. Tähän asti oletus oli, että myös jäsenmaiden muodostama neuvosto hyväksyy polttomoottorikiellon, koska enemmistö jäsenmaista kannattaa sitä.
Saksan hallitus antoi aiemmin sekin ymmärtää äänestävänsä esityksen puolesta, vaikka se on raskas isku maan autonvalmistajille ja alihankintateollisuudelle. EU:n ympäristöministereiden piti siunata ratkaisu tiistaina Luxemburgissa.
Tiistaina illalla Saksan hallituksen edustaja kuitenkin ilmoitti yllättäen, että myös vuoden 2035 jälkeen EU-alueella on mahdollista rekisteröidä uusia polttomoottoriautoja, jos niiden polttoaineena käytetään päästöttömiä synteettisiä polttoaineita. Tämä koskee sekä henkilöautoja että kevyitä hyötyajoneuvoja.
Toistaiseksi en epäselvää miten tämä käytännössä säädöksissä määritellään. EU:n komissio on luvannut Berliinin hallitukselle laatia uuden esityksen polttomoottoreiden jatkosta.
Saksan hallitus käänsi kelkkansa liberaaleja (FDP) edustavan valtiovarainministeri Christian Lindnerin vaatimuksesta. Liberaalit ovat koko ajan korostaneet, että liikenteen päästöjen leikkaamisessa ei pitäisi tukeutua pelkästään sähköautoihin.
Ratkaisu on kirvelevä tappio Saksan vihreille. Vihreiden ja liberaalien kiistan ratkaisi demarikansleri Olaf Scholz, joka Elmaun G7-kokouksen yhteydessä antoi ymmärtää pitävänsä tärkeänä, että myös synteettisillä polttoaineilla käyvät polttomoottorit luokitellaan päästöttömiksi.
Se, että Saksa onnistui puristamaan polttomoottoreille ainakin jatkoajan, on tärkeää erityisesti eurooppalaiselle autoalan alihankintateollisuudelle.
Viisi Itä-Euroopan maata eli Bulgaria, Tsekki, Unkari, Romania ja Slovakia olivat jo aiemmin ilmoittaneet äänestävänsä polttomoottorikieltoa vastaan. Näissä maissa siirtyminen sähköautoihin on huomattavasti kivuliaampaa kuin Länsi-Euroopassa.
Lisäksi esimerkiksi Slovakia on hyvin riippuvainen autoteollisuudesta. Tiettävästi myös Italia on edustanut sitä kantaa, että liikenteen päästöjä pitäisi leikata myös muilla teknologioilla kuin sähköllä.
Synteettisiä polttoaineita (E-fuels) voidaan käyttää nykyisissä polttomoottoriautoissa. Polttoaineiden valmistaminen on kuitenkin edelleen erittäin kallista ja se nielee valtavasti sähköä.
Se, että Saksa onnistui puristamaan polttomoottoreille ainakin jatkoajan, on tärkeää erityisesti eurooppalaiselle autoalan alihankintateollisuudelle. Jos jatkossa olisi valmistettu pelkästään sähköautoja, tuhansien yritysten liiketoiminnalta olisi pudonnut pohja pois ja jopa satoja tuhansia työpaikkoja olisi menetetty.
Juttua päivitetty 20.15 ja lisätty tietoja siitä, että polttomoottorit saivat jatkoajan.
Lue lisää:
EU:n parlamentti kannattaa uusien polttomoottoriautojen myynnin lopettamista vuonna 2035
EU:n kiristyvät päästörajoitukset iskevät uusiin polttomoottoriautoihin
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


