Lukijalta: Bernerin runnoma taksiuudistus on iso syy keskustan heikkoon kannatukseen
Vanhan lain aikaan taksitoiminta ei ollut täydellistä, mutta sitä olisi voitu parantaa monella tavalla, esimerkiksi koulutusvelvoitetta lisäämällä, kirjoittaa Perttu Eerola.Olen ilokseni lukenut kahdesta taannoisesta Maaseudun Tulevaisuudesta juttuja taksien toiminnasta. On hyvä, että on otettu kantaa taksialan toimivuuteen. Tällä hetkellä maaseudulla on pula takseista ja isoissa kaupungeissa tarjontaa on ylen määrin.
1.7.2018 tuli voimaan Juha Sipilän (kesk.) hallituksen uusi taksilaki, jota liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) ajoi kuin "käärmettä pyssyyn". Taksiala, lähinnä Suomen Taksiliitto, totesi, että ajaudumme Ruotsin malliin. Ruotsissa taksiliikenne vapautui kilpailulle jo 1990, eikä se toimi hyvin vieläkään.
Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen on todennut, että jo ensimmäisissä neuvotteluissa Berner totesi, ettei hän hyväksy näin vahvasti yhteiskunnan säätelemää yritystoimintaa. Nyt voinemme todeta, ettei vanha laki ollut välttämättä huono. Se vain ei sopinut silloisen liikenne- ja viestintäministerin ideologiaan.
En toki väitä, että, vanhan lain aikainen taksitoiminta oli täydellistä. Sitä olisi voitu parantaa monella tavalla, esimerkiksi koulutusvelvoitetta lisäämällä.
Mitä sitten tulee Kela-ajoihin, Kela on onnistunut lähinnä muutamien eteläsuomalaisten isojen välitysyhtiöiden avustuksella kilpailuttamaan ajojen hinnat jonnekin viime vuosituhannen tasolle. Välitysyhtiöt ovat kiinnostuneita lähinnä omasta hyvinvoinnistaan. Aliurakoitsijoina toimivilla taksiautoilijoilla ei ole niin suurta väliä, asiakkailla ehkä hieman enemmän.
Näinpä voimme todeta, että nykypäivänä taksiautoilu on varsin keskittynyttä. Suomen Keskusta toteaa hyvin usein, että he hajauttavat, eivät keskitä. Tämä nykyinen taksilainsäädäntö on vahvasti keskustalaisten poliitikkojen – Sipilän ja Bernerin – aikaansaannos. Tätäkö se keskustan hajauttaminen sitten onkin? Taksilakiuudistus on kuin suoraan keskittämispolitiikan oppikirjasta.
Arvoisat keskustan toimijat, esimerkiksi kansanedustajat: haastakaa minua, olenko väärässä? Vai onko niin, että muun muassa kielteisesti maaseudun ihmisten arkeen vaikuttava taksilakiuudistus on osaltaan tekijä siihen, että puolueenne kannatus on siellä 10 prosentin tuntumassa?
Perttu Eerola
taksiautoilija, pienviljelijä
Iittala
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat










