Sukari-konsernissa pohditaan Ideaparkin laajentumista ulkomaille – seuraava kauppakeskus sijoittuu todennäköisimmin itärajalle tai pääkaupunkiseudulle.
Kolmas Ideapark avautuu Seinäjoelle marraskuussa.
Seinäjoen Ideaparkin toimitusjohtaja Petri Häli kävelee marraskuussa avattavan kauppakeskuksen jättimäisellä katolla. Kuva: Johannes TervoSeinäjoki saa vihdoin yli kymmenen vuotta havitellun Ideaparkin. Sukari-konsernin kolmannen kauppakeskuksen avajaisia vietetään marraskuussa.
Ideaparkin sijoittamista mietittiin vakavasti myös itärajalle, mutta venäläiset turistit ovat arvaamattomia.
”Seinäjoki oli riskittömin vaihtoehto, koska kauppakeskus nojaa kotimaiseen kysyntään. Kun Etelä-Pohjanmaalta piirtää harpilla ympyrän, puolet alueesta ei ole merta, kuten rannikkokaupungeissa Turussa ja Vaasassa”, Sukari Investin hallituksen puheenjohtaja Tuomas Henttula sanoo.
Hänen mukaansa seuraava Ideapark sijoittuu todennäköisimmin itärajalle tai pääkaupunkiseudulle.
”Ideaparkin sijainti ja konsepti on mietittävä pääkaupunkiseudulla todella tarkasti, koska kilpailu on alueella paljon kovempaa ja vaikutusalueet eivät ole niin laajoja kuin Seinäjoella.”
Henttula kertoo, että Sukari-konsernissa on mietitty myös Ideaparkin laajentumista Suomen rajojen ulkopuolelle. Maita ei ole vielä mietitty.
”Ideapark on osoittautunut toimivaksi konseptiksi, joka voisi menestyä myös ulkomailla. Suomi alkaa olla jo miehitetty. Tärkeää olisi löytää kohde, jossa on kehittyvät markkinat, eikä kauppakeskusten kilpailutilanne ole vielä liian ahdas"; Henttula sanoo Maaseudun Tulevaisuudelle.
Hän on luottavainen uuden Ideaparkin menestykseen, koska tunnin ajomatkan päässä Seinäjoesta asuu noin 300 000 ihmistä ja alueelta puuttuu vielä iso kauppakeskus.
Lempäälän Ideaparkissa käy vuosittain seitsemän miljoonaa asiakasta ja Oulun Ideaparkissa neljä miljoonaa. Henttula arvioi, että Seinäjoen Ideaparkin kävijämäärä asettuu näiden välimaastoon.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
