Ruuan hinta nousee yhä – Kesko reagoi tarjoamalla sekä herkut että halpakaupan saman katon alla
Tulosjulkistaja Kesko-konserni haluaa myös jatkossa keskustella ruuan sopimushinnoista yhdessä teollisuuden ja alkutuottajien kanssa.
K-ryhmän ruuan kuluttajaverkkokauppa supistui alkuvuonna, mutta verkkokauppa yrityksille kasvoi. Pääjohtaja Mikko Helander arvioi verkkokaupan kasvavan trendinomaisesti jatkossakin. ”Kysymys on elämän normalisoitumisesta pandemian jälkeen.” Kuva: Jarno MelaJälleen ennätysvahvan tuloksen ensimmäiseltä vuosipuoliskolta julkistanut kauppakonserni Kesko on havainnut päivittäistavarakaupassaan muutoksen kuluttajien käyttäytymisessä. Iflaatio nousi kesäkuussa 7,8 prosenttiin ja ruuan hinta kaupassa nousee.
”Suurin yksittäinen muutos on ollut kuluttajien siirtyminen kodin ulkopuoliseen syömiseen. Ja kiinnostus edullisiin tuotteisiin on kasvanut”, vastasi tulosjulkistuksessa Keskon pääjohtaja Mikko Helander kysymykseen ruokakaupan hintojen nousun vaikutuksesta.
Ravintola- ja työpaikkaruokailu kasvavat, kun korona pandemia rajoituksineen on helpottanut. Edullisempien elintarvikkeiden kysyntä on lisääntynyt ruuan hinnan noustessa kasvavien tuottajakustannusten seurauksena.
Helander muistutti, että inflaatiosta huolimatta ruuan osuus kuluttajien menoista on edelleen poikkeuksellisen pieni, noin kymmenen prosenttia.
Ruuan hinnan mahdollista nousua loppuvuoden aikana Kesko ei voi kommentoida määräävän markkina-asemansa vuoksi.
Kauppakonserni raportoi ennätystuloksesta myös vuoden toisella vuosineljänneksellä. Yritysasiakaskauppa vetää parhaiten Keskon rakentamisen toimialaa. Rakentaminen ja remontointi ovat yhä enemmän ammattilaisten käsissä.
Tammi‒kesäkuussa rakentamisen ja talotekniikan kaupan liikevaihto kasvoi 14,2 prosenttia ja vertailukelpoisesti 13,9 prosenttia.
Päivittäistavarakaupan toimialaan lukeutuvan Kespron foodservicen ravintolamyynti palautui rajoitusten purettua.
Päivittäistavarakaupan tulos parani Kespron ja K-ruokakauppojen hyvän kehityksen ansiosta. Liikevaihto kasvoi 5,1 prosenttia.
Tammi‒kesäkuussa Kesko-konsernin liikevaihto oli 5 815,8 miljoonaa euroa ja konsernin liikevaihto kasvoi vertailukelpoisesti 5,1 prosenttia.
Konsernin vertailukelpoinen liikevoitto kuudelta kuukaudelta oli lähes 380 miljoonaa euroa.
Keskusteluja ruokaketjun hinnanmuodostuksesta alkutuottajilta teollisuuteen ja kauppaan on käyty koko alkuvuosi. Onko nyt löytynyt tulos, johon myös tuotantoketjun alkupää on ollut tyytyväinen?
Keskon päivittäistavarakaupan toimialasta vastaava Ari Akseli vastasi MT:n kysymykseen:
”Jo maaliskuun alkupuolella kutsuimme yli 200 suomalaista tuoretavarapuolen tavarantoimittajaa koolle. Meille oli vastuullisena toimijana tärkeää varmistaa, että hyvää laadukasta suomalaista ruokaa on saatavissa myös tulevaisuudessa. Myynnistämme noin 80 prosenttia tulee alkuperältään suomalaisesta ruuasta.”
”Keskeinen viestimme neuvotteluissa oli se, että kun muutoksia jo sovittuihin ehtoihin tulee, me haluamme kuulla tarkemmin, miten nämä välittyvät tuottajille. Tämän varmistamiseksi olemme myös tavanneet paljon tuottajia. Viesti on ollut se, tilastojenkin perusteella, että tuottajahinnat ovat nousseet. Haluamme myös tulevaisuudessa olla yhteisessä pöydässä. Työ jatkuu”, lupasi Ari Akseli.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
