HKScanin liikevoitosta hävisi puolet — pystyi viemään vain osan kustannusten noususta hintoihin
Elintarvikekonserni HKScan kasvatti liikevaihtoaan heinä—syyskuussa 16,6 prosenttia 521 miljoonaan euroon. Vertailukelpoinen liikevoitto katsauskaudella putosi edellisvuoden vastaavasta noin puoleen ja oli 3,8 miljoonaa euroa.Elintarvikekonserni HKScanin liikevaihdon kasvu heinä—elokuussa jatkui, mutta voimakkaasti kohonnut energian hinta heikensi yhtiön kannattavuutta.
Heinä-syyskuussa HKScanin liikevaihto kasvoi 16,6 prosenttia ja oli 520,8 (446,8) miljoonaa euroa.
Liikevaihto kasvoi kaikissa myyntikanavissa ja yhtiön kaikilla kotimarkkinoilla. Erityisesti food service -myynti kasvoi selvästi.
HKScan pystyi kuitenkin viemään inflaation myötä kohonneita energian ja logistiikan kustannuksia vain osin myyntihintoihin.
Konsernin vertailukelpoinen liiketulos oli 3,8 (7,7) miljoonaa euroa.
Liiketoiminnan kassavirta pysyi negatiivisena ja oli -6,2 miljoonaa euroa.
Tammi–syyskuussa HKScanin liikevaihto kasvoi 10,6 prosenttia ja oli 1 463,7 miljoonaa euroa.
Konsernin yhdeksän kuukauden liiketulos oli -20,5 (10,2) miljoonaa euroa. Toisella vuosineljänneksellä toteutettu Baltian liikearvon alaskirjaus oli -15,6 miljoonaa euroa.
Konsernin vertailukelpoinen yhdeksän kuukauden liiketulos oli -3,2 (7,2) miljoonaa euroa.
HKScanin hallitus antoi tulosvaroituksen 29.9. ja alensi taloudellista ohjeistustaan vuodelle 2022.
HKScan arvioi yhtiön vertailukelpoisen liiketuloksen laskevan vertailuvuodesta, mutta pysyvän voitollisena.
HKScanin vt. toimitusjohtaja Juha Ruohola ja talousjohtaja Jyrki Paappa esittelevät tarkemmin osavuosikatsauksen analyytikoille, institutionaalisille sijoittajille ja medioille torstaina kello 10–11 järjestettävässä webcastissa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





