”Olemme ainoat, jotka ovat oikeasti kiinnostuneita eläinten hyvinvoinnista”, sanoo juutalaisen seurakunnan puheenjohtaja
Eläinten hyvinvointilakiesityksen käsittely on vireillä eduskunnan kolmessa valiokunnassa. Yaron Nadbornik korostaa, että juutalaiset eivät halua kieltää metsästystä.
”Elämän riistämistä ei koskaan pitäisi ottaa kevyesti. Tämä laki on kosmeettinen, tarkkarajaista ihmisryhmää syrjivä teko”, sanoo Yaron Nadbornik eläinten hyvinvointilakiesityksestä. Kuva: Sanne KatainenJuutalainen ei saa syödä edes lievästi vahingoittunutta eläintä. Esimerkiksi ontuvat, peloissaan olevat tai äärimmäisen stressaantuneet eläimet karsitaan pois, kun tarkastaja katsoo, mitkä eläimet sopivat kosher-lihaksi.
”Yleensä alle puolet eläimistä kelpaa kosher-lihaksi”, sanoo Helsingin juutalaisen seurakunnan ja Suomen juutalaisten seurakuntien keskusneuvoston puheenjohtaja Yaron Nadbornik.
Juutalainen teurastustapa ei ole vain teurastustapa, huomauttaa Nadbornik. Kyse on kokonaisvaltaisesta tavasta kohdella eläintä.
Eläimen tainnuttaminen pulttipistoolilla, sähköllä tai kaasulla vahingoittaa eläintä pysyvästi, juutalaiset katsovat.
”Kaikki vahingoittaminen, fyysinen ja henkinen, on ehdottoman kiellettyä ennen viillon nopeaa suorittamista.”
”Ihmisillä on mielikuva, että tainnuttaminen on inhimillistä. Siinä ei ole mitään inhimillistä.”
Eläinten hyvinvointilakiesityksen käsittely on vireillä eduskunnan kolmessa valiokunnassa.
Suomen juutalaisten seurakuntien keskusneuvosto ehdottaa lausunnossaan ympäristövaliokunnalle, että rituaaliteurastuksissa teuraseläin tainnutettaisiin viillon jälkeen, enintään noin 40 sekunnissa.
Nadbornikin mukaan eläinten hyvinvointilain esityksessä sallittuja mekaanisia tainnutusmenetelmiä ei ole otettu käyttöön eläimen hyvinvoinnin takia vaan teurastuksen tehostamiseksi teolliseen mittakaavaan.
Hänestä tieteellinen näyttö mekaanisen tainnutuksen hyödyistä on heikkoa ja ristiriitaista.
”Ministeriöllä ei ole esittää ainuttakaan tieteellisesti pitävää tutkimusta, että kosher-teurastus aiheuttaisi eläimelle enemmän kärsimystä kuin teollinen teurastus tai metsään ampuminen.”
”Ihmisillä on mielikuva, että tainnuttaminen on inhimillistä. Siinä ei ole mitään inhimillistä. Ei ole olemassa tapaa tappaa eläintä, joka ei aiheuta kärsimystä.”
”Tässä ei ole ongelmaa sen takia, että haluamme kiduttaa eläimiä, vaan sen takia, että emme halua kiduttaa eläimiä.”
”Yleensä alle puolet eläimistä kelpaa kosher-lihaksi.”
Nadbornik korostaa, että juutalaiset eivät halua kieltää metsästystä.
”Eläinten kärsimys metsästyksen yhteydessä myönnetään, mutta kärsimystä perustellaan kulttuurisilla syillä. Myös esivanhempani ovat teurastaneet eläimiä kulttuurisista syistä.”
”Tähän sisältyy älyllinen petos, jonka mukaan teurastaminen yleensä voisi olla jotenkin ystävällinen teko.
”Halutaan nähdä, että vähemmistöt sortavat eläimiä. Itseasiassa olemme ainoat, jotka ovat oikeasti kiinnostuneita eläinten hyvinvoinnista.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





