Itä-Suomen kaupungit kannattavat vahvasti junaradan linjausta lentoasemalta Porvoon kautta Kouvolaan
Uusi rata lyhentäisi matkan Kuopiosta ja Joensuusta Helsinkiin kolmeen tuntiin.
Nykyisin Itä-Suomen junaliikenne käyttää Keravalta Lahteen rakennettua oikorataa. Kuvassa juna oikoradalla Orimattilassa. Kuva: Jaana KankaanpääItä-Suomi kannattaa vahvasti uutta itäradan linjausta Helsinki–Vantaan lentoasemalta Porvooseen ja sieltä edelleen Kouvolaan. Itäisten maakuntien ja kaupunkien edustajat järjestivät keskiviikkona tiedotustilaisuuden, jossa "puolen Suomen" tuki itäradalle julkistettiin.
Alueen kansanedustajille järjestetyn tilaisuuden ainoat soraäänet tulivat Kotkasta ja Hamina-Kotkan satamasta, jossa on toivottu itäradan jatkamista Porvoosta Kotkan kautta Luumäelle.
Tiedotustilaisuudessa kuitenkin painotettiin koko Itä-Suomen yksimielisyyttä ja vahvaa tahtotilaa uuden 1,7 miljardia euroa maksavan radan mahdollisimman nopeaksi rakentamiseksi.
Kotkan kautta kulkevan radan ongelma on se, että Kouvolasta pohjoiseen kulkeva Savonrata ei hyödy tästä linjauksesta juuri lainkaan.
Kouvolan, Kuopion ja Joensuun kaupunginjohtajat arvioivat, että radan avulla saadaan koko itäisen Suomen kasvupotentiaali käyttöön.
Junarata lentoasemalta Porvoon kautta Kuopioon maksaisi 1,7 miljardia euroa ja Savo- ja Karjala-radan parannukset sekä Kouvola-Kotka -radan parannus 0,9 miljardia euroa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
