Tokmanni porskuttaa ja hyödyntää "fiksua ostamista"
Tokmanni aikoo hyötyä edelleen kuluttajien suuntauksesta halpoihin hintoihin. Se avasi viime vuonna uusia myymälöitä ja kasvatti liikevaihtoaan.
Tokmannilla on kaikkiaan yli 150 myymälää Suomessa. Se aikoo jatkaa laajentumistaan. Kuva: Markku VuorikariTokmanni kasvatti viime vuonna liikevaihtoaan noin kolmella prosentilla kaikkiaan yli 750 miljoonaan euroon. Toimitusjohtaja Heikki Väänänen on tyytyväinen, sillä kasvu oli selvästi markkinoita nopeampaa.
Tokmanni avasi viime vuonna kahdeksan uutta myymälää, mikä oli pääsyy liikevaihdon kasvuun.
Väänäsen mielestä menestystä edesauttaa, että kansainvälinen niin sanottu smart shopping eli fiksu ostaminen on rantautunut Suomen markkinoille.
"Se on luonut mahdollisuuksia Tokmannin kaltaisille, pysyvästi edullisia hintoja tarjoaville toimijoille."
Tokmannin liikevoitto laski noin neljällä miljoonalla ollen vähän yli 39 miljoonaa euroa. Yhtiön mukaan tämä johtui suurimmilta osin Tokmanni-brändin yhtenäistämiseen liittyvistä kustannuksista, kun luovuttiin ketjunimien Tarjoustalo, Robinhood, Vapaa Valinta, Säästöpörssi sekä Maxi-Makasiini käytöstä.
Tokmanni-konserni on Pohjoismaiden suurin käyttötavaroiden myyntiin keskittynyt halpakauppaketju. Tällä hetkellä sillä on kaikkiaan yli 150 myymälää Suomessa, ja konserniin kuuluu myös verkkokauppa.
Yhtiön strategiana on pyrkiä kasvattamaan verkostoaan yli 10 000 neliöllä vuodessa joko aivan uusilla myymälöillä tai entisten laajennuksilla.
Tokmannin työvoima kasvoi viime vuonna noin kahdella sadalla hengellä ja oli vuoden lopussa lähes 3 300.
"Tarvitsemme jatkuvasti osaavia ihmisiä. Meidät tunnetaan etenkin nuorten työllistäjänä", Väänänen sanoo.
Väänäsen mukaan vuonna kauppojen kisan kiristyminen vaatii toiminnan tehostamista edelleen.
"Vuonna 2015 päivittäistavarakaupan kova hintakilpailu markkinoilla jatkui erityisesti elintarvikkeissa. Myös Venäjän talouden heikkeneminen ja ruplan heikentynyt ostovoima vaikuttivat negatiivisesti Suomen kaupan alaan."
"Kausimyynti ja sesongit ovat Tokmannille tärkeitä myynnin ajankohtia. Suomen kesän kolea sää ja lämmin alkutalvi heijastuivat sesonkimyyntiin, ja se jäi markkinoilla heikoksi."
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
